Zlatý fond > Diela > Gymnaziológia. Úvod


E-mail (povinné):

Ján Rezik:
Gymnaziológia. Úvod

Dielo digitalizoval(i) Michal Garaj, Viera Studeničová, Zuzana Babjaková, Ivana Gondorová, Eva Lužáková, Radmila Pekárová.  Zobraziť celú bibliografiu

Stiahnite si celé dielo: (rtf, html)

Páči sa Vám toto dielo? Hlasujte zaň, tak ako už hlasovalo 79 čitateľov


 

27

,Chlapčenské oriešky‘ čiže známejšie výroky (sententiae) sú pekne zostavené (pozn a). Podľa náhľadu veľmi múdrych mužov treba žiakov zábavným spôsobom nakloniť k vážnejšej životnej múdrosti. Preto nech sa také sentencie vyberajú v abecednom poriadku. Oriešky s týmto zameraním vydal pod názvom Illustrium Poetarum ac Comicorum Flores (Kvety vynikajúcich básnikov a komikov) z Terentia, Plauta, Vergilia, Horatia, Ovidia, Persia a Juvenala, M. Friderik Müller,[109] rektor školy v Norimberku roku 1677. Rozumové schopnosti nadaných žiakov, najmä tých liknavých, treba podnecovať spoločnými a vážnymi diskusiami s protinámietkami, odpoveďami, primeranými sentenciami, prísloviami, príbehmi a článkami, aby sa pamäť žiakov neprepínala. „Železo sa kuje železom“, hovorí Šalamún (pozn. b). Učitelia, ktorí povedú takto cvičenia v jednotlivých triedach, nech konajú túto prácu s vľúdnou tvárou a bez mrzutosti. Nech zaobchádzajú zhovievavo so žiakmi doteraz nevedomými, aby nevhodné zaobchádzanie neodpudzovalo žiakov od učiva.

Pozn. aV tomto prvom rozbehu štúdií nijako nezavrhujem krátke mravné výroky, lebo predstavy o nich zotrvajú v mysli, i keď ich žiaci ešte dostatočne nechápu. Pozri Morhof, Polyhistor, kniha II, hlava IX, § 54.

Pozn. bTakéto preteky sa majú uskutočňovať bez náruživosti, ctižiadosti, namyslenosti, bez kriku a priveľa hukotu, bez straty času, aj bez hriechu, za prítomnosti rozumného učiteľa, preniknutého láskou a duchom Ježiša Krista, ktorý žije a myslí o sebe v pokore, svoj úrad zastáva svedomite, ktorý sa horlivo stará o blaho žiactva a všetko to koná pre väčšiu slávu božiu. Godofred Vockerod v knihe De literarum studiis Consultationibus (Rady o štúdiu vied), XVI, § 9 radí: „treba sa modliť o tieto dary, predovšetkým povzbudzovať menej nadaných žiakov,“ čo prakticky aj sprevádzajú veľmi chýrni učitelia, o ktorých sa hovorí v predchádzajúcom článku 19. Ahasver Friscius (Fritsch) v diele Scholaris peceans (Chybujúci žiak) nezamieta túto prax a dôvodí, že treba zachovať istú mieru (Kap. IX). Mimochodom iba letmo sa zmieňujem o knihe M. Fabia Quintiliána Institutiones, ktorý v knihe I, kap. II odporúča pretekanie ako cestu k dokonalosti. C. Velleius Paterculus[110] v knihe I, kap. XVIII pripomína, že pretekanie podnecuje schopnosti. Stojí za zmienku pripomenúť slová Jána Františka Budaea v knihe Theologia Moralis (Mravouka), časť II, kap. III, sectio VIII, § 23, ktoré na tomto mieste uvádzam: „Či azda pre učiteľove chyby a nedostatky a pre chyby žiakov by sa mali školy jednoznačne odsúdiť a zavrhnúť? Predsa len správnejšie konajú tí, ktorí sa usilujú naprávať nedostatky, aby sa tým chyby napravili.“



[109] Friderik Müller žil v 17. stor. ako rektor v Norimberku.

[110] Gaius Velleius Paterculus, rímsky historik v dobe Augustovej a Tiberiovej. Napísal spis Historia romana.




Ján Rezik

— autor biografickej prózy, pedagóg, autor dejín hornouhorského ev. školstva v 16. — 18. storočí, autor lat. príležitostnej poézie a školských drám Viac o autorovi.



Nové knihy, novinky z literatúry - posielame priamo do Vašej mailovej schránky. Maximálne tri e-maily týždenne.



Copyright © 2006-2009 Petit Press, a.s. Všetky práva vyhradené. Zlatý fond je projektom denníka SME.
Web design by abaffy design © 2007

Autorské práva k literárnym dielam   

Ďalšie weby skupiny: Prihlásenie do Post.sk Új Szó Slovak Spectator
Vydavateľstvo Inzercia Osobné údaje Návštevnosť webu Predajnosť tlače Petit Academy SME v škole
© Copyright 1997-2018 Petit Press, a.s.