Dielo digitalizoval(i) Michal Garaj, Viera Studeničová, Nina Dvorská, Erik Bartoš, Lucia Muráriková, Dušan Kroliak, Slavomír Kancian, Monika Harabinová, Katarína Tínesová, Ľuboš Tines, Bernadeta Kubová. Zobraziť celú bibliografiu
Stiahnite si celé dielo: (html, rtf)
Páči sa Vám toto dielo? Hlasujte zaň, tak ako už hlasovalo | 575 | čitateľov |
Je smutný čas. Čas velikého pôstu.
Čas odriekania, pokánia a skruchy:
čas nechať krivú, voliť cestu prostú
a spoločenstvo prervať s mrcha duchy.
Čas úprimne sa priznať chybám, hriechom
(bo kto je od ich lipkavých špín suchý?),
a nielen uznať, ale plným spechom
i oželieť ich. (Bo kto v tomto skrbí,
je netvor; toho hruď je diabla mechom…)
Čas teda všetky pozahladiť štrby,
čo vyhrýzli psi: vášne pajednaté;
rozhádzať svárov tŕňovité hŕby,
tak stezku srovnať a ísť — a riecť: Brate
môj, prepáč! Ako skrvavená láska,
hľa, poručila tamto na Golgate:
ach, učiň tiež… Hej, že sa pukla páska,
ja vinen sám! — Ja smyslel v tvojom oku
zrieť brvno, kdežto nemal si ni vláska.
Ja namieril hrot proti tvojmu boku,
osídla strojil, užieral ti z mania,
česť tvoju máčal v mrzkých pomlúv stoku;
ja ničomník ten bol, ja tvoja rana
i hana — Och, jak v svedomí ma páli
tá výčitka, zmij z pekla vyšľahaná —
Včuľ tlak zas — valí kýs’ sa balvan skaly —
ha! tresknul; teraz každý kus však škvarí!
Ó, milosť! Popol v temä ostydalý…
Poď; obetovať chcem sa na oltári
pred Bohom-smiercom celý, v skrúšenosti;
chcem nahradiť ti duše, srdca dary:
len odpusť!…
Lež kto dnes sa takto postí?
Farizej aspoň — a tých mnohé pluky
sú i dnes — svoj žiaľ snadno učičíka;
zásluhy sčíta, umyje si ruky
bár v slzách vdov… a zazrev na celníka,
ospravedlnený vykračuje hrde
z dvier chrámu, kde cveng leda halierika
ho ešte vypne k chôdzi… To, hľa, žrde
tie v ľudstva sade, bez ovocia, chladu;
neplodné figy. To tie srdcia tvrdé,
kam dobývať sa značí v strelky hadu
liezť do sluje; tie stvory v mraznej broni,
namiesto priazne pestujúce zradu —
To svätúškovia a pokrytci oní,
čo v plášť sa cti či v rúno ovčie halia;
však ľúti sebci sú. Čo na zákony
kým prisahajú, v ten čas kly a žialá
už ostria v pošvách. Bližným pravidlami
sa vnucujú (tak hucá samochvála):
a vtedy sú čo? Otep lichej slamy,
kde klas už v mlieku snetom zahubený;
i v prvý náraz rozpášu sa sami.
Nu, bezbožníci, lenže zakuklení
do maškár šumných, v šľachetnosti rúcha!
Horlivci v zápol mŕtve o písmeny,
z nichž pletú hrádz, by šteťou ani mucha
myšlienky smelej neprebrnkla vo svet,
nietoby pravda veľká — orol ducha!
Nerečú: Odcloň! — tme, nie slnku: Posvieť;
len okázalosť šupín je ich habit,
ňou ľpejú smysly, tá ich svetlonos — Veď
či nezšomrali: Nám nesluší zabiť…?
Však zato zdávna dychtili až ďasi
po krvi, znajúc, zvlášť že sladká má byť
spravodlivého, smäd že pomsty hasí.
Najali luzu: tá nech vezme kyje,
dľa úmyslov ich zodráňa kvet krásy,
kopiju vrazí v bok, kde láska nyje,
znešvári čelo, kde svit božský sedí…
— Nie, tvrdošijní tí nesklonia šije:
to človečenstva neprepuklé vredy! —
A čo riecť o tých, ktorí bezohľadne,
bezuzdní, diví pášu, čo im ďaka?
O tribúnoch lži, ichž pysk drzý vládne
dnes verejnosťou a na fórach kráka
krahulčím škrekom, ďubúc do výstrahy?
O neodbitných štencoch vlkodlaka,
hryz vtápajúcich v bedrá jasnej snahy?
O žrecoch, čo sa o výpravách shodli
s rytiermi krivdy; za chrámové prahy
vnášajú sami blbých bohov modly,
tam Tomu v posmech — z baránkov im stroja
hod žertvy… za zisk šimoníctva podlý?
O spupných správcoch, z ľudských bied a znoja
čo bujnejú, a upíroch, čo hrudu
i slabosť každú vo svoj hrvoľ doja?
O násilníkoch, právo v sietiach súdu
zadrhujúcich, šklbcoch pravdy pramien
a przniteľoch šedín, ctnôt a studu?
O duchomorcoch, do železných ramien
čo voľnosť tiesnia, svetla po pochodni
dubasia, bahnom otravujú prameň;
túh zlatohlav čo driapu blahorodný;
trhajú sväzky, kliny razia vzdoru
do článkov bratských; prívalom deň po dni
pustošia nivy, rýpu Sion-horu,
žeň zlatú ničia dušiam, márnia statky:
i budúcna si mienia skrášliť zoru
len čerňou smrti iných — brudom jatky?
O záškodníkoch rozličného druhu,
imž pospasom sú bližných nedostatky
a cudzí bôľ imž pripadáva k duhu?
— Čo od tých všetkých možno čakať v dobe,
odkrývajúcej ľadvín tajnú vzpruhu?
Tí zhubci, v úder vznieslí ruky obe,
buntoši, ktorým príkaz svetský-boží
je šumom vetra, nažive či v hrobe
nič svätého; tí dravci v ľudskej koži,
barbari hladkí, školovaní dráči:
tí že by vstali s pohodlných loží,
bo pod svedomím preds’ ich čosi tlačí
a sostúpili v neresť s pýchy mostu,
údolím súžby pošli po bodľači?
Tí že by skrotli k velikému pôstu,
obmäkli skruchou, citom otajeli
a k milosrdia prepučili brostu
sa nápravou…? Och, lotri, povrheli,
čo sú tým články viery, božské vzkazy
a stanovenia o človeka cieli?!
Čo poklady, ichž hrdza nepokazí,
česť, povinnosti, ľudstva zájmy drahé
a výdobytky ducha? — Púhe frázy!
Čo borba vekov, v dejín dlhej dráhe
námahy, práce i obete všetky:
by spravedlnosť zemskej na podlahe
zastala správou, okovy a klietky
v zmar klesly, svitlo blaha slnko zlaté
k agapám[7] lásky spolným…? Hlúpe pletky!
Tí pozdvihnúť sa k Tomu na Golgate
sústrasťou hnaní, kalich žertvy horký
k dnu vyprázdniť…? Och, plemä nestydaté!
Ba pozdvihli sa, šelmy jednej svorky,
i modlikajúc o zdar na zločiny,
žalm revúc plenu, lezú na pahorky:
stavajú muky sami; zášti sliny
nech smýva svätá krv… Čuj vresk a zmätok,
ston, tlkot — Sami zarážajú kliny —
Včuľ pekelný checht… To ich Veľký piatok!
A farizeji mnú si ruky k tomu —
— I kde tu pôst? Čo zbudlo naostatok?
Dážď, hrozný dážď: ten spadlý na Sodomu?
Lež ani Boh ver’ neobliekol telo
človeka: aby totým pod obrazom
hýrilo jedno, druhé súžbou mdlelo.
A neumrel tiež zloby pod nárazom,
ni nevstal z mŕtvych: aby ona žila.
Trpezlivosti drme za povrazom
už príliš drzé rohatá jej sila,
až na prah nebies peny besu metá —
I verím: hreší, aby dohrešila;
okamih blyskne na orloji sveta
prv, než sa nazdá, vpáli cez povalu,
kde pelešila v bezpeč uzavretá:
i odhalí vraz dôstoj tribunálu,
zazvoní hromom k dňu, kde sám Boh súdi;
On mihne — a vír schytí stráž i skalu —
On vstane s trónu zhovievavej nudy,
posledná krupaj s kríža zápäť skanie;
bo nie viac milosť, ale hnev sa vzbudí
v ňom, sudcu prísnota…
Ó, nedli, Pane!
[7] Agape (gréc.) — hody lásky, spojené v prvých storočiach kresťanstva s bohoslužbou a spoveďou; nestriedma hostina
— básnik, dramatik a prekladateľ, jeden z hlavných formovateľov slovenského literárneho realizmu, hlavný predstaviteľ slovenského básnického parnasizmu Viac o autorovi.
Nové knihy, novinky z literatúry - posielame priamo do Vašej mailovej schránky. Maximálne tri e-maily týždenne.
Copyright © 2006-2009 Petit Press, a.s. Všetky práva vyhradené. Zlatý fond je projektom denníka SME.
Web design by abaffy design © 2007
Autorské práva k literárnym dielam