Zlatý fond > Diela > Gymnaziológia 2. diel. Školy kráľovských a banských miest


E-mail (povinné):

Ján Rezik:
Gymnaziológia 2. diel. Školy kráľovských a banských miest

Dielo digitalizoval(i) Michal Garaj, Viera Studeničová, Alena Kopányiová, Zuzana Babjaková, Ivana Gondorová, Eva Lužáková, Ivana Černecká, Lucia Muráriková.  Zobraziť celú bibliografiu

Stiahnite si celé dielo: (rtf, html)

Páči sa Vám toto dielo? Hlasujte zaň, tak ako už hlasovalo 86 čitateľov

Predhovor

1

Carihradský arcibiskup Ján Zlatoústy (Chrisostomos) v V. zväzku pätnástej reči k Antiochijským nasledujúcimi slovami označuje vlastnosti pravej výzdoby miest: Uváž — hovorí — čo tvorí hodnotu obce, a vtedy jasne poznáš, že jej vážnosť nikto nemôže zničiť, aj keby sa ňou občania nevystatovali. Nezáleží na tom, či je obec hlavným mestom krajiny, alebo či má množstvo výstavných domov a iných okrás, či je tam veľa pomníkov, stĺporadí a iných úchvatných staviteľských ozdôb, alebo či je vychýrená nad ostatné obce. Záleží jedine na tom, aby sa vážnosť, ozdoba a ochrana obce prejavovala v dokonalosti a svedomitom plnení mravných povinností občianstva. Akže sa táto podmienka neplní, stáva sa obec bezvýznamnou, hoci by jej priam samotný panovník preukazoval okázalú priazeň.

2

Na základe tohto princípu uhorskí občania vybudovali vhodné príbytky pre vznešené vedy s vedomím, že všetky vonkajšie okrasy miest a národov sú pomíňajúce, ak nie je riadne postarané o zovšeobecňovanie mravnosti a vzdelanosti. Bez vzdelanosti je ľud zaslepený a obce sú len okyptené bremená zeme. Ako lampáše v temnotách bez plamienka sú celkom neužitočné, aj obce, v ktorých vyhasla mravnosť a vzdelanosť, zostávajú bezcennými hmotami.

3

Na udržiavanie obcí a potrieb ľudu slúži veľa vecí, ako čistý vzduch, úrodné polia, vodstvo, spracúvanie dreva a plno iných ďalších potrieb. Lenže na ničom toľme nezáleží ako na vzdelanosti ľudu a na vede. Upozorňuje na to Filip Melanchton (Declam. I, 6) slovami: Nad všetko umenie, nad všetky remeslá, nad všetky hrdinstvá, áno viac ako vlastné plody zeme, ba ešte viac ako samotné slnce, uznávané ľudstvom za tvorcu života — nič nie je väčšmi potrebné ako vzdelanosť.

4

Nasledujúce školy v abecednom poriadku usporiadané dosvedčujú, ktoré obce slávneho uhorského kráľovstva sa usilovali obrniť sa mocou vzdelanosti.




Ján Rezik

— autor biografickej prózy, pedagóg, autor dejín hornouhorského ev. školstva v 16. — 18. storočí, autor lat. príležitostnej poézie a školských drám Viac o autorovi.



Nové knihy, novinky z literatúry - posielame priamo do Vašej mailovej schránky. Maximálne tri e-maily týždenne.



Copyright © 2006-2009 Petit Press, a.s. Všetky práva vyhradené. Zlatý fond je projektom denníka SME.
Web design by abaffy design © 2007

Autorské práva k literárnym dielam   

Prihlásenie do Post.sk Slovak Spectator
Vydavateľstvo Inzercia Osobné údaje Návštevnosť webu Predajnosť tlače Petit Academy SME v škole
© Copyright 1997-2018 Petit Press, a.s.