Dielo digitalizoval(i) Michal Garaj, Bohumil Kosa, Viera Studeničová, Erik Bartoš, Dušan Kroliak, Anna Studeničová, Patrícia Šimonovičová, Tibor Várnagy. Zobraziť celú bibliografiu
Stiahnite si celé dielo: (html, rtf)
Páči sa Vám toto dielo? Hlasujte zaň, tak ako už hlasovalo | 9 | čitateľov |
Romanca
Ozaj divo romantický kraj, podivné položenie staroslávneho hradu Lietava. Asi pol druhej hodiny v bok od Žiliny, uchýliac sa na pravo z cesty vedúcej do Rajca, leží stred tmavočiernych lesov a skupenín skalných z konglomerátu na temeni vysokého skalnatého vrchu pyšný hrad Lietava, z vätša na teraz zo sutín a rozmrvených múrov pozostávajúci pomník slovanských predkov naších. Už samo meno poukazuje na slovenský pôvod jeho. Poťahom na toto, nech slúži povesť, ktorá názov jeho odvodzuje: dľa tejto, kráľ Ludvik I. naložil vystaviť hrad, ktorý by nepriateľ, ak len lietať nezná, vydobiť na darmo sa namáhal. Isté je, že kráľ tento, obávajúc sa opätného vpádu Tatarov, okolo roku 1360 viacej hradov vystavil.[8] Ten istý kráľ dal hrad, poneváč sa na území Bebekovom nachádzal, tomuže sebe oddanému Bebekovi do daru. Po vymretí rodu Bebeka prešlo panstvo lietavské na Imricha Zápoľu, ktorý bol sebe Ursulu Bebek za manželku pojal. Vplyvom Mikuláša Kostky dostala sa dcéra Štefana Zápoľa Barbara na trón Jagellonov, za čo Zápoľa daroval Lietavu Mikulášovi Kostkovi. Tohoto syn Ján obratne bránil Lietavu proti Martinovi Thuri Ferdinanda I. stranníkovi, o čom svedčí pamätná tabuľa s nápisom nad poslednou bránou hradu sa zachovavšia. Ján Kostka zanechal jedinú dcéru Barbaru. Táto vydala sa za odpadlého a na protestantskú vieru prestúpivšieho biskupa nitranského Františka Thurzo, čím Lietava prešla v majetok rodu Turzovcov. Podivenie zasluhuje tu studňa zámocká. U vrchu ťahá sa v skale úzky asi 2 siahy dlhý otvor, ktorý nižej sa šíri a dolu veľmi priestrannú sieň tvorí, kde teprv u prostred sieni podivná a hlbočizná studňa sa nachodí. Poneváč z vonku ťažko nejaký otvor pobadať, nimž dalo by sa do tejto siene dostať, preto ťažko je uhádnuť, k čomu toto podivné pristrojenie slúžiť mohlo. Jako pamiatka zachováva sa vo farskom chráme lietavskom z hradu pochodivší obraz, ktorý v zámockej kapli na veľkom oltáre vystavený bol. Vidno na tomže obraze vymaľovaných ľudí rozličného veku a pohlavia, menovite jednoho starca kňaza, ktorého draví Tatari z vysokého vrchu na končitý kôl zhadzujú. Povesť pravý, že keď Tatari po bitke pri Šajave krajinu zaplavili, pridrali sa títo až ku samej Lietave. Všetko čo stačilo, pouchodilo do blízkych hôr, iba starci, chorí, ženy, deti a staručký osemdesiat roční na ten čas duchovný pastier jejich farár lietavský útočište hľadali v starobylom chráme, kde pevno všetky vchody zatarasili. Tatari podpálili obec a uschovaných v chráme násilne a falešnými sľubami vyvábili von na svetlo. Tatari sľubovali všetkým šetrenie životov, ktorí na tatarské náboženstvo prestúpia. Tu zavdala sa príležitosť, aby kňaz a pastier svojich oviec vznešenej úlohe svojej zodpovedal. Na jeho výborné napomínania nepodarilo sa Tatarom ani jednej duše získať. Tu vymysleli nový spôsob mučenia, ktorým podarilo by sa jim pevných v náboženstve kresťanov sklátiť. V doline natĺkli do zeme pevné končité koly a ubohé obete hnali korbáčmi na strmý skalnatý vrch, z ktorého nevinné obete zhadzovali na koly. Prišiel rad i na statného farára; i toho pochytia surovci a zhodia z výšavy na kôl. Lež nespadol dolu, zmiznúl on zrakom krvožrútov, sťa by za živa pochytil ho bol anjel strážny a zaniesol do nadoblačných krajov. To, čo zdalo sa nadprirodzeným zjavom, stalo sa prirodzeným spôsobom. Zhodivšieho dolu zo skaly kňaza, ruka Božia pochytila v pevnom krýčku, do ktorého sa zahatil a z ktorého nebezpečného položenia, po rýchlom odchode Tatarov, pomocou provazov a rebríkov oretovali ho povďační farníci.
Lietavské panstvo nachodí sa teraz v moci viacero kompossesorov, ktorí s úhrnom tvoria dominium Lietava in quatuor lineis: Thurzo, Perényi, Lengyel a Révay. Počúvam, že časť Thurzová stala sa cestou kúpnou majetkom veľstatkára Leopolda Poppera, šľachtica z Podhradia.
So žiaľom podotknúť musím, že onen pamätný a hore uvedený príbeh nám pred oči predstavujúci obraz, zaslúžil by lepšieho povšimnutia, nežli sa mu to dostáva. Zmienený obraz so shnilým rámom, plesnivý a sám na polo zhnitý povaľuje sa v kúte sakristii farského chrámu lietavského a neni človeka, ktorý by ho pred konečnou záhubou zachránil a jemu zaslúžené miesto v dajakom k tomu cieľu určenom ústave zjednal. Za to laskavých čitateľov opovavažujem sa upozorniť na obraz tento, snaď najde sa dakto, čo by mu zaslúžené miesto zaopatril.
Pripomínam ešte, že som videl kedysi v tomže farskom chráme pri oltári zvončeky s kyrillskými nápisami a zdá sa mi, že by to i s vežovými zvony malo tak byť.
Ide Tatar ide, Oj beda, prebeda! Pomiluj Hospodin, Pomiluj ni z neba. Všetko berie, páli, Nešťastných zajíma, Kresťanov bičuje, Do košele zbíja. Oj! smiluj sa Bože, Ať nezahynieme, Bo Tatar jak diabol, Ni v noci nedrieme. Jedon Tvoj okamih, Vládze tvoriť divy, Zachovaj nás Pane! Ide Tatar divý! Chráň Otče nebeský, Ľud Tvoj pravoverný; Oj! chráň nás pred Perom,[9] Bo je vrah nesmierny. A my Tvoju vôľu Sväto držať chceme, Len nedaj Tatarom Naše kraje, zeme. * Ide chmára čierna, Na tatranské strany: Čo to za postavy? Bože! to pohani. Na Považí množstvá Hovia si v tábore, Sťa potkani tuční Hemžia sa v šiatore. A ten náš ľud biedny, Strachom je splašený, Pouchodil do hôr Starec, dietky, ženy. Iba chasa čerstvá, Aj! šuhajci mladí, Držia s kňazom starcom, Tajomné porady. Brániť chcú zem svätú, Abo razom pomrieť, — „Chlapci“ — rečie farár, „V okovách život niet.“ „V boji radnej všetci Razom nech zhynieme, Nežli nás odvliecť má To satanské plemä.“ „Oj my zomrieť chceme, Krv za naše deti!“ Junač tak ochotná, Rázno mu odvetí. A v tom sa ustáľa, Že stáť budú smelo, Vyvoliac si kňaza, Za vodca na čelo. * Letí šuhaj cvalom, Na bystrom vraníku, Letí pri svieťacom Jasnom mesiačiku. Koník sa zohýba, Pod ťarchou spenený, A v stremeni sedí, Šuhajík omdlený. Čo to asi bude? Vari zlá novina, Každý len so strachom, Zavše si spomína. A šuhajík príde, Vše jim povypráva: „Že už Tatar ide, Že sa k nim pridráva.“ * Noc už šerá brehy I hory pokrýva; V tábore sa hajno Tatarov už kýva. Tábor junák bystrý U každého boku, Obehuje ľahkom Vraníka pri skoku. Hajno sťa by oblak Tatarov sa tmavé, Zrovna ťahá, mieri, Cez briežky k Lietave. Ráno ledvaj svitlo, Aj! už v hroznom boji, Hŕstka chlapcov mladých Proti množstvu stojí. * Aj! vy zore pekné Na jasnom blankytu, Čo sa sťahujete, K vzdialnemu zenitu? Či nechcete vidieť, Čoho ste svedkovia? — Hľaďteže na polia, Na krvavo krovia! Hľaďte, čo deje sa So živých ostatky, Bo Pero schytať dal, V horách starcov, matky. A korbáčom ženie, Na strmú ich skalu, Mučiac tých, čo nechcú Klaňať sa Baalu. Na koly zhadzuje Dol všetkých z výšavy, Na kôl takže sotia Kňaza lotri draví. Aj! div a zázrak to, Kňaz nespadol dolu, Bo na koloch jeho Nenajdú mrtvolu. Letiac z hora dolu, V kríčku sa zahatil, A zrakom divákov Zázračne sa stratil. Zázrak stal sa veľký, Všetci to uveria, A strachom splašení Tatari preč smeria. * Už pokoj panuje Po krajine svätý, Bodajže sa Tatar Nikdaj viac nevráti. Z vďačnosti kľakajú Všetci na kolená, A s kňazom slávia deň Slávneho vskriesenia. Od všech jedno slovo Rozlieha sa i hlas, Chválospevy Bohu Spievajú všechný čas: „Budiž, o Hospodin, Najsvätejšie meno Tvoje na vše veky Od nás zvelebeno!“
— slovenský rímskokatolícky kňaz, básnik a publicista. Pseudonyms Dušan Sava Pepkin, Divinkov Svedernický, Martin Divinko Svedernický, M. M. Viac o autorovi.
Nové knihy, novinky z literatúry - posielame priamo do Vašej mailovej schránky. Maximálne tri e-maily týždenne.
Copyright © 2006-2009 Petit Press, a.s. Všetky práva vyhradené. Zlatý fond je projektom denníka SME.
Web design by abaffy design © 2007
Autorské práva k literárnym dielam