Dielo digitalizoval(i) Michal Garaj, Viera Studeničová, Alena Kopányiová, Silvia Harcsová, Nina Dvorská, Ivana Gondorová, Andrea Kvasnicová, Daniel Winter, Eva Lužáková, Ivana Hodošiová, Zuzana Šištíková, Iveta Štefániková, Ivana Černecká. Zobraziť celú bibliografiu
Stiahnite si celé dielo: (html, rtf)
Páči sa Vám toto dielo? Hlasujte zaň, tak ako už hlasovalo | 87 | čitateľov |
„Obrázky zpod Tater“, napísal Karel Kálal
Nová kniha, súbor desiatich článkov, opäť obracia pozornosť na najvýchodnejšiu ratolesť nášho národa. Rozprávanie, popisy a opísanie jej majú nepochybne ráz praktický: snažia sa verne a pravdivo vyrozprávať, čo pozorovateľ na svojich častých cestách videl a skúsil medzi slovenským ľudom dnešným, ukázať, ako ten ľud žije, trpí, hynie, v čom väzí hlavná príčina jeho smutného osudu a kadiaľ vedie cesta k jeho obrodeniu.
Náš cestovateľ nijako nemá v úmysle farbiť na pekno. Z dnešného Slovenska úmyselne si vyberá práve oblasti najzanedbanejšie, zjavy najsmutnejšie, typy najodpornejšie.
Uniatský farár v odľahlom kraji šarišskom, odkiaľ sa ľud húfne sťahuje do Ameriky, odchovaný niekdajšími českými profesormi na školách hornouhorských, kedysi čitateľ kníh a časopisov českých, ruských, slovenských — teraz mrzutý, znechutený, trpko ironizujúci starec, ktorý živorí medzi zaostalým ľudom, na biednom gazdovstve, v zanedbanej domácnosti. To je typický obrázok jeden.
Učiteľ v najneúrodnejšom trenčianskom kraji drotárskom, bývalý potulný tkáč, ktorý okrem trošku katechizmu a biedneho čítania, písania a rátania nevie nič, a predsa vyučuje „dvanástim“ predmetom, preleňoší celé leto, na Moravu ku kolegom chodí žobrať, v tom je majster, a každé lepšie duševné hnutie utápa v najhoršej pálenke. To je typický obrázok druhý.
Okresný notár (podľa českého vlastne obecný pisár), neobmedzený samovládca niekoľkých dedín, v ktorých tyransky vládne stredovekým spôsobom, zotročuje sedliakov, znásilňuje ženy, spreneveruje sirotské peniaze, zanedbáva úrad, nivočí školskú samosprávu, prenasleduje a potláča každý prejav národného povedomia, a hlavne pije, pije, pije. To je typický obrázok tretí.
A tak to ide ďalej. Zúbožené slovenské ženy, ktoré svoje krásne výšivky, plod úmornej usilovnosti a vrodeného nadania, sú prinútené hromadne za facku predávať vydieračským priekupníkom; tábory ľudu a voľby, kde ľubovôľa mocipánov verejné slávi orgie atď. atď. Takmer všade samý tieň — národná neuvedomelosť, duševná tma, mravná ochablosť, hmotná bieda, sociálny úpadok, politické násilenstvo… Len ako oáza na púšti zablysne sa v Kálalovom opisovaní tiež rys milý a povznášajúci: redaktor, ktorý so sebazaprením a dôsledne pracuje pre svoj ľud do úmoru; prebúdzajúce sa povedomie ľudu, ktoré napriek všetkým praktickým nezdarom volebným mravne oslavuje víťazstvo.
Niet o tom pochybnosti, že Kálal, ktorý od rokov s obetavou, priam ideálnou láskou všíma si Slovenska a účinne, slovom, písmom i skutkom stará sa o jeho povznesenie, dobre vidí a verne opisuje. Zdroj hlavného zla vidí v neprestajnom násilnom odnárodňovaní,[95] ktoré ľud slovenský ubíja nielen politicky, ale i duševne, mravne a hmotne. Toto poznanie vyslovuje priamo i nepriamo, dokladá dejom i osobami, a najradšej by mal sto ohnivých jazykov, ktorými by to rozniesol do celého vzdelaného sveta. Je to poznanie správne a správne je i vedomie, že za takých trpkých pomerov možno národ uchovať iba najprísnejšou osobnou ukáznenosťou, zoceľovaním pováh, vzornou výchovou rodinnou, sústavnou organizačnou prácou národohospodárskou, osvetove a národne uvedomovacou.
Ale zároveň nemožno poprieť, že kniha Kálalova nepodáva všetko, čo by bola mohla a snáď aj mala podať. Je v nej všeličo, čo sa neodohráva práve pod Tatrami, a zasa na všeličo zabúda, čo dodnes pod Tatrami skutočne ešte žije.
Dnešné Slovensko, aspoň nie celé, nezastupujú iba najtemnejšie a najzanedbanejšie oblasti západné a východné. Je tu i stred, široký pás od severu k juhu, od Žiliny k Prešporku, kde by sa dali nájsť i zjavy nádejnejšie, potešiteľnejšie a krajšie. Všímavý cestovateľ našiel by tam i vzorne usporiadané osady, ktorých obyvatelia, triezvi, gazdovliví, usilovní, uvedomelí, skúpili majetky zbankrotovaného zemianstva a zveľadili obec po každej stránke; uvidel by tam závody, ktorých múdre a obratné vedenie, finančné úspechy alebo výrobná zdatnosť vyrovná sa najlepším podnikom zahraničným; poznal by tam jednotlivcov svetských i duchovných, ktorých rozhľad a pevná povaha, pracovná sila i nezištnosť, a predovšetkým viditeľné úspechy boli by ozdobou každého národa; presvedčil by sa, že dosiaľ sa zachovali celé vrstvy, ktoré s láskou a húževnatosťou lipnú k zachovalým dobrým zvyklostiam rodinným a spoločenským, nosia svoj krásny kroj, s priam clivou šetrnosťou otvárajú svoje staré knihy, s neporušenou rýdzosťou rozprávajú svojím zdedeným zvučným nárečím a spievajú svoje krásne piesne atď. atď. — skrátka pozorný skúmateľ by zistil, že popri zjavoch smutných a trápnych i dnes ešte na Slovensku, za všeobecne veľmi neutešeného stavu vecí verejných, je hojnosť toho, čo zdravou húževnatosťou, prirodzenou silou svojou a už tiež makateľnými výsledkami najmä v posledných rokoch živí dobré nádeje na lepšiu budúcnosť.
Autor „Obrázkov zpod Tater“ sám sa nazýva všedným článkárikom. To je prílišná skromnosť; kniha jeho má jadro trvácnejšie a účel ušľachtilý. Prírodné krásy podtatranské, farbisté výjavy ľudové, ruch, šum života, ďaleké dejinné pohľady a sociologické rozbory v nej, pravda, nenachádzame, pretože spisovateľ nemal úmysly umelecké ani vedecké — predkladá proste, čo videl a čo poznal, čo zabolelo a zarmútilo, hlása krivdu a volá po náprave.
Ale za jednu vec, každému pozorovateľovi dostupnú, boli by sme predsa bývali vďační. Hovorí sa, že zrkadlom spoločnosti je nielen to, ako žije a hovorí, ale aj čo píše. Pre Kálalove knihy a články o Slovensku je príznačné, že sa v nich takmer úplne mlčí o slovenských snahách literárnych, minulých i terajších. A predsa je v nich tiež kus duše národa. O tom, čo sa na Slovensku písalo v minulosti, vyšli predsa knižky české, ruské i slovenské…; a čo sa píše dnes, to nemožno len tak celkom obísť mlčaním. Tým obraz kraja a ľudu stáva sa znateľne neúplný a tieň z jednotlivých temných kútov klamne dopadá na celý kmeň ako na spoločnosť nekultúrnych analfabetov.
[95] Zdroj hlavného zla vidí v neprestajnom násilnom odnárodňovaní — Vlček tvrdenie Kálalovo, že zdrojom všetkej biedy slovenského ľudu je neprestajné násilné odnárodňovanie, uznáva za správne. To však značí, že nevidel jasne triedne príčiny odnárodňovania, a preto nespomenul, že aj maďarský ľud bol zanedbaný a zbedačený svojou vlastnou vykorisťovateľskou triedou. Pravda, útlak slovenského ľudu bol omnoho ťažší práve pre násilnú politiku odnárodňovania.
— klasik literárnej histórie, literárny kritik, editor Viac o autorovi.
Nové knihy, novinky z literatúry - posielame priamo do Vašej mailovej schránky. Maximálne tri e-maily týždenne.
Copyright © 2006-2009 Petit Press, a.s. Všetky práva vyhradené. Zlatý fond je projektom denníka SME.
Web design by abaffy design © 2007
Autorské práva k literárnym dielam