Zlatý fond > Diela > O Slovensku a slovenskej literatúre


E-mail (povinné):

Stiahnite si O Slovensku a slovenskej literatúre ako e-knihu

iPadiTunes E-knihaMartinus

Jaroslav Vlček:
O Slovensku a slovenskej literatúre

Dielo digitalizoval(i) Michal Garaj, Viera Studeničová, Alena Kopányiová, Silvia Harcsová, Nina Dvorská, Ivana Gondorová, Andrea Kvasnicová, Daniel Winter, Eva Lužáková, Ivana Hodošiová, Zuzana Šištíková, Iveta Štefániková, Ivana Černecká.  Zobraziť celú bibliografiu

Stiahnite si celé dielo: (html, rtf)

Páči sa Vám toto dielo? Hlasujte zaň, tak ako už hlasovalo 87 čitateľov

Pavol Országh-Hviezdoslav

Obsah

I
II
III

(† 8. nov. 1921)

Stuhla ruka, ktorá národu darovala všetko, čo môže stvoriť veľká duša a veľké umenie. Lýra Hviezdoslavova už nezveľadí odkazu, ktorý nám básnik zanechal ako plod celého života. Ale hrivna tá je bohatá dosť, aby naveky sýtila národ. Požehnaná ruka stuhla — zvuk lýry Hviezdoslavovej však znieť bude medzi nami, kým len bude zaznievať živé slovenské slovo.

Pavol Országh-Hviezdoslav básnil vyše polstoročia. Temer štyridsať rokov, v línii ustavične stúpajúcej, trvá obdobie jeho nevädnúceho kvetu a zrelých plodov: „Krvavé sonety“ alebo „Stesky“ z posledných liet Hviezdoslavových umelecky sú práve tak svieže, ako počiatky klasickej tvorby básnikovej: „Roľník“, „Agar“ alebo „Hájnikova žena“.

I

Vrchovina dolnooravská, lesnaté Podhorie, je kolíska Hviezdoslavova: tam sa prebúdzal mysľou i srdcom, tam boli jeho životné korene. Jednako pravý svet prírodný tvorbe básnikovej otvára Orava horná, ešte hornatejšia, ešte vetristejšia, svetom ešte zabudnutejšia. Kto sa na sever rozhľadí z dolnokubínskych holí, uvidí hustý plášť čiernych lesov na Babej hore a pod ňou. A kto sa z námestovskej planiny, dočasného nového domova Hviezdoslavovho, zahľadí k severovýchodu, tomu sa zjaví reťaz štítov tatranských, razom ako z dlane vystupujúca. Tam, v tom veľkolepom rámci prírodnom, spoločensky osihotený, do vnútra vlastnej duše obrátený, s všímavou, vnímavou, ako mimóza citlivou mysľou, v ktorej stonásobne sa odrážalo a stupňovalo a v umelecké formy skladalo nielen všetko, čo sa rodilo v jej hĺbkach vlastných, ale i všetko to, čo prichodilo z dojmov vonkajších — tam básnik musel nájsť a neprestajne nachodiť vďačné podnety k bohatej práci slovenskej.

„Hájnikova žena“, prvý veľký lyricko-epický plod hornej Oravy, je nielen tragický dej z lesnej samoty, ale je, aby sme tak povedali, životopis hory čiže lesa, slovenského lesa. Deň a noc, jar, leto, jeseň, zima v hore; jej rastlinstvo i zvery; rúbanie stromov, poľovky, pohoda i nečas, potuľky i oddych; roztratené dočasné obyvateľstvo staré, mladé — to je látka veršov o mladej hájnikovej žene, nad ktoré mnohý čitateľ nezná milších vo všetkej tvorbe básnikovej. Obidva živly, osudy ľudí i zjavy prírodné, organicky sa tu dopĺňajú a vysvetľujú. A záhada mystického rozjímania stredovekého, že napr. v črepe zrkadla sa obraz celý odráža práve tak, ako v celom zrkadle, vracia sa i v týchto veršoch: z časti prírody hornooravskej vyrastá všetka príroda slovenská.

Ako každý veľký básnik moderný, i Hviezdoslav v „Hájnikovej žene“ vyspieval prírode, kolíske, učiteľke, tešiteľke ľudstva, svoj hold. Je to hymnus na prírodu, ale je to zároveň i básnikova umelecká dielňa: tam sú už jeho nežné, jemné pastely, tam je i jeho podmaňujúci, ohnivý plein-air, ktoré v toľkých variáciách, vždy nových a nových, nás prekvapujú v Hviezdoslavových plodoch neskorších.

II

V „Hájnikovej žene“ Hviezdoslava zaujala a prenikla príroda temer celkom: jej znel prvý, vstupný chorál básne, k nej obracal sa posledný jej akord.

Po niekoľkých rokoch, dejom a mysľou už spod rodného Choča, hoc priputnaný ešte v hornej Orave, Hviezdoslav napísal svojho „Eža Vlkolinského“. Miesto kolobehu voľnej prírody chalupa, zemianska kúria, miesto stromov, kvetov, zverov, slnka, víchrov, dúm — ľudia, celý malý svet ľudí, pospolitých (čo i po krvi „urodzených“), originálnych rodákov Hviezdoslavových, ich denného zamestnania, záujmov a snáh, ich domácej tíšiny i hlučného hurhaja — druhá „Reštavrácia“ vo forme veršovej. Je to malosvet ľudský, pestrý kaleidoskop z rozpomienok mladosti hornokubínskej, verný, realistický až k hraniciam naturalizmu, rujný a bujný, tvrdý a neústupný, ale vždy originálny, vždy svoj. Hviezdoslav v „Ežovi“ je žánrista (tak ako v drobnejších skladbách epických); je portretista nášho roľníka a psychológ jeho duše; je nielen ako zemko, ale i látkou umeleckou blízky literárny sused Kukučínov.

A zas tenže zjav sa vracia i tu: ako v „Hájnikovej žene“ hornooravský kraj hovorí za celú prírodu slovenskú, tak i hornokubínske charaktery zemianske, živé postavy z kostí a mäsa, stávajú sa zemianskymi typmi, hovoria za všetku vrstvu pôvodného, starého zemianstva slovenského.

Čo tu hláv a hlavičiek — od originálnych, hrdo namyslených, večne sa škriepiacich zemianskych starcov a žien až k drobnej dedinskej detve! Pri každom verši básnikovom cítime, ako sa kochal v rozpomienkach zo svojej mladosti a s akou rozkošou figúru za figúrou vyťahoval z bohatých priečinkov svojej pamäti. Preto stred básne, ba pravú polovicu jej deja, tvorí zemianska svadba, so všetkými podrobnosťami starodávnych obyčajov, nekonečná ani v ľudových rozprávkach, a pestrá a rušná ani radvanský jarmok. V „Ežovi Vlkolinskom“ Pauko Vyšňanovie (ako Hviezdoslava volali a volajú jeho susedia a rodáci) žiadal si celý hornokubínsky svet mladosti svojej ešte raz mať pred sebou pod jednou strechou.

A preto, ako na dôdavok a na rozlúčku, temer po desiatich rokoch, básnik znovu siahol po vďačnej látke z tohože prostredia v „Gáborovi Vlkolinskom“, kde do šíriny už priamo homérskej rozpriada líčenia, ako si jeho rodáci zemianski v zime, v lete nažívali doma i na poli, ako viedli obec, ako odbavovali voľby, ako sa modlili a učili, ako tancovali i pochovávali. Hviezdoslav starému Vyšnému Kubínu zemianskemu v „Ežovi“ i „Gáborovi“ postavil básnický pomník na všetky časy. A postavil ho nielen zapadlému originálnemu životu svojho rodiska, lež i slovenskému slovníku: v obidvoch básňach naskladal mu stá a stá samorastlých vecných výrazov írečitej pospolitej slovenčiny a uviedol ich z úst ľudu do reči spisovnej.

„Ežo“ i „Gábor Vlkolinský“ sú vrcholom skupiny skladieb menších, obraz doplňujúcich a rozširujúcich: známych milých veršov o „Bútorovi a Čútorovi“, „Na obnôcke“, „V žatvu“, „Poludienok“ a „Večera“.

III

Hviezdoslav, maliar a vykladateľ našej prírody a portretista nášho ľudu, už od samého počiatku tvorenia hlboko začieral i do vlastného svojho vnútra a veršom rozvažoval o tom, čo sa mysle ľudskej týka najbližšie a najhlbšie: o pomere konečna k nekonečnu a vzťahoch stvorenia k Nestvorenému, o víťazstve pravdy nad krivdou a svetla nad tmou, o prítomnosti a budúcnosti národa, o záhade ľudského šťastia, o posledných veciach človeka. V tejto lyrike, myšlienkove ušľachtilej a silnej a náladou neobyčajne precítenej a teplej, je pravý a celý Hviezdoslav. Tento krásny básnický denník veľkej duše — „Sonety“, „Letorosty“, „Dozvuky“, „Stesky“ a „Žalmy“ — bol by ozdobou a chlúbou každej literatúry.

Najväčší div všehomíra, obloha posiata miliardami hviezd, neodolateľne priťahuje básnikovho ducha, vznášajúceho sa cez Mliečnu cestu vyššie a vyššie, aby tvárou v tvár uvidel Boha. Ale zočí iba svetlo hviezdneho kríža hore v nekonečne a temný jeho odraz dole na zemi: symbol bolestného utrpenia, ktoré jediné otvára prístup do lona božieho. Týchto dvadsaťjeden „Sonetov“ je z najsilnejšieho, čo Hviezdoslav napísal.

V „Letorostoch“ básnik tvrdo sa prebíja k jasnejšiemu ponímaniu života. Ťažká melanchólia jeho stupňuje sa v čiernu beznádej, ani čo by temné tône a divé víchrice ľadovej Babej hory dušu básnikovu zahalili boli flórom pohrebným. Voľné umenie poetické odsúdili spievať otrokom, básnik volá, a nikto nepočúva, hlas jeho je hlasom volajúceho na púšti: svet i nebo opustili Hviezdoslavov národ. Rodisko mu spustlo; údovia rodu, i najbližší, sú už pod zemou; ostáva len zamĺkly kozub vlastný a presvedčenie, že nevyspytateľnej sudbe hlboko sa treba pokoriť bez reptania. Z tohoto cintorína snov a túh je východisko jediné: úfnosť v novú prácu, v preporodenie národa, v lepší a šťastnejší mladý dorast. Tou nádejou znejú „Letorasty“ (známe krásne verše: „Ó, mládež naša, tys’ držiteľkou rána, vladárkou mája tys’, jara pokladníkom!… Volám: vezmi kľúče, odomkni raj nám zavretý!“ a iné); tou nádejou brieždi sa i v „Dozvukoch“.

A čo povedať o „Steskoch“, najdôvernejšej spovedi básnikovej duše?

Po dvadsaťročnom pohostinstve námestovskom Hviezdoslav sa chystá domov, do dolnej Oravy. „Kto lúči sa, nech zľahka odbaví ten úkon ťažký, bez príprav, rozmyslov i rozboru… jak konár od kmeňu keď odčesne sa, v chmáre žmurkne blesk… Nuž s Bohom, s Bohom, Babia horo moja!“ Neni mnoho poetických rozlúčok v literatúre svetovej, ktoré by tak prenikavo boli vyslovili rozpor medzi neodolateľnou túžbou po rodisku a ťažkým smútkom, keď navždy opúšťame miesta, kde sme zanechali kus svojej duše.

Doma poézia Hviezdoslavova spočiatku znie plným, slávnym zvukom. „Ó, orlom vyletieť v ten večne tichý svetla oceán“, strhujúci hymnus na vesmír a na súzvuk sfér nadoblačných; hymna na mesiac, strážcu „kráľovstva ducha“ v dielni kozmickej; hymna na slnce, kolísku a hrob našej planéty; óda na hviezdnu noc, symbol nesmrteľnosti ducha; óda na máj v prírode i v živote mladom; hymnus na tvrdú prácu roľníkovu a jej zlaté zrno — chlieb: to všetko boli tóny radostné, ktorými zaznel osviežený verš básnikov. O verši tom, o vlastnej dielni umeleckej, Hviezdoslav rozpráva často. Staré nábožné piesne evanjelické, ktorým ho učila matka, sú mu rosou života, ony v ňom otvorili prameň poézie (prekrásne verše: „Nono, Pavolko, môj synček, keď tak vonku smutno je, až žiaľ je srdcu, duši otupne… vezmi spevník sem a nájdi pieseň, čo sa spieva v jeseni, na nápev jednej z pôstnych, „Smutný čas nynejší“!)“. Básnik odhaľuje nám posvätný okamih, keď pieseň sa rodí, osvetľuje ťažký postup práce umeleckej („Som na Kriváni svojho života“) a predkladá vlastnú poetiku i obranu vlastnej tvorby, úprimnej, silnej a hutnej („Piesne moje, neviete byť ľahké“ atď.).

Ale s touto novou chuťou tvorivou prichodí opäť nové sklamanie. „Ja s plnou túžbou vrátil som sa v rodné strany,“ volá básnik; nevidí však u nás už pravej radosti zo života („Kam podela sa ľudu môjho vôľa?“), lež iba hmotný úpadok dedovizne, otcovizne: „Ó, ten ľud je po hnilač až dobrý,“ volá, „bo pastiera im, strážcu, a či pastvy nenie“ — tak predchodí mu vidiek ten, ako bol by cintorínom. Preto básnik znovu sa halí v smútok beznádeje, žije len rozpomienkam, všade cíti iba jeseň života a tragiku márnej snahy, keď sily ducha už upadli. Vie, že nosí v sebe nevyčerpané ešte a nevyčerpateľné poklady básnické, ale nemá už dôvery, že by ich mohol odovzdať svetu (krásna báseň „Tak sám a sám!“). Túži po noci, po tichu, pokoji!…

Lež ako už predtým, tak i teraz mraky básnikovej rezignácie osvietil nový zlatý lúč nádeje. Ako smrť je počiatok nového života, tak z úpadku vychodí preporodenie. Sme ubití, rozprášení, zotročení, ale máme ešte mladý dorast, s veľkou chuťou a s novými hesly hlásiaci sa k životu: čakáme len jeho skutky. A cesta, ktorou treba kráčať, je jasná. „K ľudu, k ľudu, mládež moja, hodno mu byť apoštolom!“ „Ó, práci všetka česť — do práce všetci!“ To je suma a konečné krédo Hviezdoslavovej intímnej lyriky.

A čo povedať o Hviezdoslavových ponáškach biblických, o kovovom zvuku, hymnickom vzlete a hlbokej kresťanskej pokore jeho „Žalmov“, čo o látkach starozákonných, spracovaných niekoľkorakou formou umeleckou? Koreň ich poznáme: je to biblia a spevník z básnikovej mladosti; a farbu, zaodetie, dušu ich známe tobôž: Hviezdoslav i do týchto exotických vzdialených dejov vložil hlboký ľudský cit a ušľachtilé idey svojej hlavy, svojho srdca.

Poéziou Hviezdoslavovou ako červená niť vinie sa ťažkanie, že verše jeho, z ľudovej duše sa prýštiace, ľudové motívy si voliace, ľudovou rečou sa sýtiace, ľud sám nechávajú chladným a v obecenstve vôbec ostávajú bez pravej, silnej ozveny. K ťažkaniu tomu veliký náš básnik iste mal nejednu príčinu. Vnútro jeho bolo pribohaté, umelecká kultúra jeho privysoká, technika veršová i skladba rečová prizložitá, aby túžobne nebol vyzeral, aký ohlas vydajú nielen súdne stolice kritické, ale i zástupy národa, z ktorého sám vyšiel a ktorému tvoril.

Lež vo veci samej je zároveň jej vysvetlenie. Národ nesamostatný, poputnaný, kultúrne odcudzovaný, vysiľovaný a nivočený, duševne nesvoj, nebol ešte dorástol na kusy takého básnického bohatstva, ba prepychu, aké mu podávala lýra Hviezdoslavova. Sme uverení, že národ slobodný, svojou školou, svojím osvetným i občianskym životom odchovaný, veľmi skoro a vďačne, ako stály inventár, do duše si bude vkladať umelecké dedičstvo, ktoré mu Hviezdoslav zanechal. Prach veľkého básnika prikryje tvrdá zimná hruda — umenie jeho však v literatúre našej, v mysli i v živote našom bude mať svoju nevädnúcu jar.

« predcházajúca kapitola    |    




Nové knihy, novinky z literatúry - posielame priamo do Vašej mailovej schránky. Maximálne tri e-maily týždenne.



Copyright © 2006-2009 Petit Press, a.s. Všetky práva vyhradené. Zlatý fond je projektom denníka SME.
Web design by abaffy design © 2007

Autorské práva k literárnym dielam   

Prihlásenie do Post.sk Slovak Spectator
Vydavateľstvo Inzercia Osobné údaje Návštevnosť webu Predajnosť tlače Petit Academy SME v škole
© Copyright 1997-2018 Petit Press, a.s.