Gymnaziológia. Úvod
Autor: Ján Rezik
Digitalizátori: Michal Garaj, Viera Studeničová, Zuzana Babjaková, Ivana Gondorová, Eva Lužáková, Radmila Pekárová
V druhom oddelení sú Slabikujúci, kde sa už prejavujú rozmanité schopnosti u jednotlivcov. Niektoré deti majú už od prirodzenosti vynikajúce nadanie, zatiaľ čo tie druhé sa iba s veľkou námahou duševne prebúdzajú. V tomto prípade nie je na závadu, keď sa budú denne okrem kombinácií slabík učiť aj slová, najmä v materinskom jazyku, pospájané rytmicky vo veršoch, čo majú malí chlapci veľmi radi. Potom nech sa usilujú s nimi častejšie opakovať a do hlavy im vštepovať desatoro, apoštolské vyznanie viery, modlitbu Pána s požehnaním stola a spolu aj modlitbu rannú a večernú (pozn. a).
Pozn. a — Tieto základné poznatky sú prepotrebné, veď každý kresťan sa ich má v prvom rade dôkladne naučiť a chlapci si majú zvykať každodenne ich od slova do slova recitovať, aby kedykoľvek ráno z lôžka vstávajúci a k jedlu pristupujúci, večer zasa pred spaním naspamäť ich odrecitovali. Nech im nie je dovolené prv jesť a piť, kým by všetky modlitby riadne neodrecitovali. Tak to káže Lutherov Veľký katechizmus z roku 1529 a „Formula svornosti“, str. 401.
O autorovi
Ján Rezik
autor biografickej prózy, pedagóg, autor dejín hornouhorského ev. školstva v 16. — 18. storočí, autor lat. príležitostnej poézie a školských drám