Gymnaziológia. Úvod

Páči sa Vám toto dielo? Hlasujte zaň , tak ako už hlasovalo 81 čitateľov.

Autor: Ján Rezik

Digitalizátori: Michal Garaj, Viera Studeničová, Zuzana Babjaková, Ivana Gondorová, Eva Lužáková, Radmila Pekárová


SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

21

V druhom oddelení sú Slabikujúci, kde sa už prejavujú rozmanité schopnosti u jednotlivcov. Niektoré deti majú už od prirodzenosti vynikajúce nadanie, zatiaľ čo tie druhé sa iba s veľkou námahou duševne prebúdzajú. V tomto prípade nie je na závadu, keď sa budú denne okrem kombinácií slabík učiť aj slová, najmä v materinskom jazyku, pospájané rytmicky vo veršoch, čo majú malí chlapci veľmi radi. Potom nech sa usilujú s nimi častejšie opakovať a do hlavy im vštepovať desatoro, apoštolské vyznanie viery, modlitbu Pána s požehnaním stola a spolu aj modlitbu rannú a večernú (pozn. a).

Pozn. aTieto základné poznatky sú prepotrebné, veď každý kresťan sa ich má v prvom rade dôkladne naučiť a chlapci si majú zvykať každodenne ich od slova do slova recitovať, aby kedykoľvek ráno z lôžka vstávajúci a k jedlu pristupujúci, večer zasa pred spaním naspamäť ich odrecitovali. Nech im nie je dovolené prv jesť a piť, kým by všetky modlitby riadne neodrecitovali. Tak to káže Lutherov Veľký katechizmus z roku 1529 a „Formula svornosti“, str. 401.