História povstania slovenského z roku 1848
Autor: Mikuláš Dohnány
Digitalizátori: Michal Garaj, Bohumil Kosa, Jozef Vrábeľ, Viera Studeničová, Zdenko Podobný, Daniel Winter, Eva Lužáková, Erik Bartoš, Lucia Muráriková, Ida Paulovičová, Slavomír Kancian, Monika Harabinová, Katarína Tínesová, Peter Páleník, Barbora Majerníková
K dobrému pochopeniu nastávajúcich dejov potrebné je vedieť, ako slovenčina pôsobila na vyvinovanie sa národa slovenského; nech si teda nikto nesťažuje o nej dakoľko slov prečítať.
Myšlienka o potrebe slovenčiny povstala roku 1843 v duchu viacej učených mužov na Slovensku, ktorí posiaľ vo vzdelanej, od predošlých spisovateľov slovenských zdedenej a v literatúre prechovávanej češtine písanými knihami Slovákov prebudiť a k povedomiu priviesť všemožne sa vynasnažovali. Ale pozorujúc, že to do života nezasahuje, že ich spisy iba daktorí jednotlivci, najviac kňazi evanjelickí (ktorí sa knihami i v druhých rečiach písanými vzdelávať mohli) čítajú, že pri češtine celé duchovenstvo katolícke, ako aj vyššia i nižšia šľachta z národného chrámu sa vytvára, a ľud, na ktorom im predsa najviac záležalo (jak katolícky, tak evanjelický), len vo tmách nevedomosti a slepoty zostáva: umienili si živou rečou ľudu k národu hovoriť a viesť ho touto k povedomiu vyššej osvety. Slovenčina sa pomaly začala vytvárať; — ak pamiatke odchodu mládeže z Bratislavy prvé svoje perly priniesla.[8]
Rezkým životným vystúpením slovenčiny sa stalo rozdvojenie duchov na Slovensku. Povstala stará a nová škola; prvá sa priznávala k bibličtine, druhá ku slovenčine. Ale rozdvojenie toto bolo slabé a ľahké k premoženiu. Lebo tu sa opreli ustávajúci už a od sveta z vyššej strany odtiahnutí bojovníci proti mužom a mládencom svetu sa tešiacim, životaplným, k búram prichystaným; alebo ľudia náruživí, všetko na svoju osobu vzťahujúci, čo z ich hlavy nepošlo, zatracujúci, proti mužom bez osobných nárokov, iba na vôľu, žiadosti a potreby národa ohľad berúcim, nie o svoju slávu, ale jedine o blaho národného celku sa starajúcim. — To bol teda boj nerovný; a keď Staroslováci už umĺkali alebo v ohavných brožúrach žlč svoju vylievali, mladá škola slovenská s celým zápalom a obetavosťou do života zasahovala.
Bratom Čechom ani tak za zlé mať nemôžeme, že sa proti slovenčine ohlasovali. Pochádzalo to sčiastky z nedokonalej známosti stavu a života, potrieb a okolností ľudu nášho, sčiastky z osobovania si historického práva k tomu: upomínať Slovákov na spojenie literárne, ležalo to i v ich vlastnom interese, získať čo najviac pracovníkov literatúre svojej, aby sa k boku druhým európskym národom postaviť mohli. Dopustili sa, pravda, daktorí i nespravodlivých výčitiek, čo Slovákov veľmi bolelo; ale bratská láska odpúšťa útržky jednotlivcov pravdivosti veci neznajúcich. Medzitým v Čechách i na Morave sa nachádzali geniálnejšie hlavy a vrúcnejšie duše, ktoré krok tento nezatracovali, ale v ňom iba obohatenie reči a literatúry slovanskej predvídali. K týmto patria najmä slávni Hanka, Klácel, nezapomenuteľný Slovákom Kadavý a druhí znamenití kmeňovci.
Slovenčinou sa odrazu nový život vzbudil na Slovensku. Všetko sa hore chápalo; učení, neučení, zemania, mešťania i dedinčiari k národu svojmu sa priznávať začali. Činnosť a obetavosť, zápal a vytrvalosť za veci národné nastali zo strany katolíckej i evanjelickej, jak na poli cirkevnom, tak i politickom. Slovenskie národnie noviny s Orlom tatránskym roznášali nové myšlienky a roznecovali lásku k národu: viedli ľud ku prameňu čerstvého života, podávajúc mu spôsob k jeho duchovnému i telesnému dobrobytiu. Sem patrí: vzdelanosť a osveta, kupectvo a priemysel, vykúpenie a oslobodenie sa spod urbára atď.; knihy sa nepísali pre bibliotéky, ale pre život; podávali sa v nich myšlienky záživné a zrozumiteľné, veci potrebné a užitočné. Čo všetko nezostalo bez krásnych, blahodarných následkov. Náhrady v knihách vyslovované prechádzali do života. Povstalo na Slovensku sto a sto spolkov miernosti,[9] zakladali sa nedeľné školy, pri týchto povstali po mestách i po dedinách knihovne a čitárne; ľud vediac, že iba osvietenie rozumu jemu z biedy pomôže, priúčal sa za knihy peniaze vydávať. — Krom tých ústavov spomenutie zasluhujú na mnohých stranách Slovenska založené opatrovne a spolky hospodárske, z ktorých mnohé dosiaľ znamenite účinkujú.[10] Nastúpilo odkupovanie sa od panštiny; holé a pusté vrchy vysádzali sa ovocným alebo divým stromom atď. Slovenskí zemania upozornení na svoj pôvod začali sa priznávať k národu slovenskému, nazdávajúc sa predtým, že by pri češtine museli byť Česi a nikdy dobrí uhorskí vlastenci. Na evanjelických školách a lýceách povstali Jednoty slovenské, v ktorých sa mládež za hodných učiteľov ľudu pripravovala. Takéto Jednoty boli v Bratislave, Štiavnici, Levoči, Kežmarku, Prešove atď. Týmto podobné podujatia sa aj na mnohých semeniskách (seminároch) katolíckych objavovali, vzrastajúc zo dňa na deň na duchu, zápale a činnosti.
Sem patrí mimo toho založenie Tatrína,[11] spolku literárneho, pri ktorého založení veľká účasť vlastencov slovenských sa ukázala. Najdôležitejšie z jeho zasadnutí bolo roku 1846 v Čachticiach, kde z dvanástich stolíc reprezentanti národní u velebného katolíckeho farára Urbanovského sa boli zhromaždili, a zákony spolku ustanoviac, pekné peňažité obete poskladajúc, autoritu literárnu na Slovensku založili. Dosť sa proti nemu a jeho zakladateľom Maďari a maďaróni nadrapovali, ale on neprestával vydávať znamenité knihy, napomáhať na vyšších školách študujúcich jak katolíckych, tak evanjelických mládencov a inšie podujatia národné. (Napríklad Bohúňa [maliara] pri vydávaní národných krojov Tatrín napomáhal.) To sú všetko zásluhy slovenčiny! Čo za tristo rokov nevedeli vyviesť „bibličtiny“ a „češtiny“ sa pridŕžajúci, slovenčinou (v hrozných okolnostiach) pri fanatizme maďarskom za dakoľko rokov sa vyviedlo a uskutočnilo.[12]
Čože vedia veľkého z tejto epochy preukázať Staroslováci, donkichotskí rytieri za reč od nich „lingua sacra“ menovanú?[13][14] Veru nič veľkého; — ak vyjmeš veľkosť grobianstva, surovstva a podlosti launerovskej, lanštiakovskej, adamišovskej, klsákovskej atď.! Ukryli sa títo nevládni bojovníci zas do svojich dier, z ktorých boli slovenčinou na chvíľu vyježení, a naľakajúc sa jej, ako sršne na ňu sa oborili. Všetky dobré hlavy a činné, zapálené duše sa naklonili ku slovenčine.
Neskôr uvidíme, za čo vlastne väčšia čiastka tých ř-ových rytierov bojovala, aké boli ich úmysly a čo pod plášťom „bibličtiny“ ukrývali? Nič inšie, iba zradu proti mužom najzaslúžilejším, zradu proti národu a celému Slovanstvu. (Akoby také lanštiakovské šeplety Slovanstvu mohli uškodiť!)
[8] Báseň Mojim vrstovníkom od Janka Rimavského.
[9] Na tomto poli, okrem mnohých druhých vlastencov slovenských (ktorých mená v histórii o spolkoch miernosti zapísané budú), menovite horlivý katolícky veľkodivínsky farár Závodník neuvädlé vence spomienok si uplietol. Pri tejto príležitosti aspoň jeden z jeho šľachetných skutkov spomeniem, a síce: dľa naloženia centrálnej, vo Veselom držanej schôdzky v záležitostiach spolkov miernosti, zozbierajúc neúnavnou pilnosťou a zápalom vyše 60 000 podpisov (zo všetkých skoro stolíc Uhorska) za spolky miernosti, záležitosť túto roku 1848 Jeho výsosti cisársko-kráľovskému nádvorníkovi, všetkým katolíckej i gréckej (zjednotenej i nezjednotenej) cirkvi biskupom, evanjelickým superintendentom a naposledy samému snemu uhorskému skrze vyslancov trenčianskych predložil s tou vlasteneckou žiadosťou, aby sa nemierne pitie pálenky krajinským zákonom obmedzilo a tak polepšenie biedneho stavu ľudu značne napomohlo. Prekazili vec túto únorové v Paríži vypuklé pohyby.
[10] Nech je tu aspoň Brezovský hospodársky spolok na príklad uvedený, ktorého kapitál dosť z malých počiatkov na 15 000 zlatých narástol. Najväčšiu zásluhu má pri ňom výborný a neúnavný učiteľ tamojší Karol Sucháč, ako i jeho celá za veci národné zaujatá rodina, ktorá, kým on ako kapitán so Slovákmi bojoval, o spolok tento vrúcne sa starala a všetko v poriadku vedúc, za celý čas jeho neprítomnosti v dobrom stave ho udržala.
[11] Pozri Dobruo slovo od Michala Miloslava Hodžu.
[12] K potvrdeniu slov mojich uvádzam tu odpoveď J. Trokana Staroslovákom na ich nestydaté reči hovoriaceho: „My máme vlastnú reč; máme veľký slovník, a to je: celý zabudnutý náš národ slovenský, v ktorom každá verná duša zlatými literami je zapísaná; naša gramatika a syntax sú teraz nedeľné školy a spolky krásne sa zmáhajúce, v ktorých sa prednáša tá logika: „Národ, ktorý sa sám neopúšťa, nebýva opustený. Naša filológia sú také spisy, ako je Kadavého Čítanka…; naša filozofia teraz je vrúcne uzrozumenie sa v tom, čo náš duchom aj telom klesnutý národ podtatranský spamätať, k povedomosti priviesť, povýšiť, a tak istú budúcnosť poistiť môže; o to sa stará katolík, nekatolík, to koná učiteľ, to duchovný, to svetský, to mladý, to starý, verný Sloven atď.… Preč aj s tým návrhom, že Nemci trebárs aj na mnohé podnárečia sa delia, jednu všeobecnú reč majú, ktorá ich spolu viaže. Dobre! či my nemáme tiež tú všeobecnú reč, v ktorej so Slovanstvom hovoríme? My nosíme v srdci celý náš národ, na prsia kladúc každého slovanského brata skadiaľkoľvek, máme my všeobecnú reč, a to je vrúcna láska naša ku všetkým, v tejto sa my ku Slovanstvu a ku človečenstvu hlásime a hlásiť budeme atď.“ Orol tatránsky, roč. 2., č. 66.
[13] „lingua sacra“ — svätá reč
[14] Rozumej reč kancľovú starej módy kňazov evanjelických, ktorá je nie ani čeština, ani slovenčina, ale iba čistá balamutina.