Zlatý fond > Diela > História povstania slovenského z roku 1848


E-mail (povinné):

Mikuláš Dohnány:
História povstania slovenského z roku 1848

Dielo digitalizoval(i) Michal Garaj, Bohumil Kosa, Jozef Vrábeľ, Viera Studeničová, Zdenko Podobný, Daniel Winter, Eva Lužáková, Erik Bartoš, Lucia Muráriková, Ida Paulovičová, Slavomír Kancian, Monika Harabinová, Katarína Tínesová, Peter Páleník, Barbora Majerníková.  Zobraziť celú bibliografiu

Stiahnite si celé dielo: (rtf, html)

Páči sa Vám toto dielo? Hlasujte zaň, tak ako už hlasovalo 98 čitateľov


 

10. Bratislava

Ako Ľudovít Štúr vedel preniknúť ducha mládeže, videli sme na mládencoch slovenských, ktorí pre urazenie národnosti svojej zanechajúc hojne požívané dobrodenie škôl prešporských, v tuhej zime na ďalekú púť sa vystrojili.

Po odchode Slovákov vlastenec tento pozornosť svoju na srbskú v Bratislave študujúcu mládež obrátil, ktorá sa síce vždy k národu svojmu klonila, ale zanedbávajúc vzdelávanie ducha i srdca, najviac s Maďarmi po kaviarňach pri kartách, biliarde, víne atď. sa kamarátila. Z tejto mládeže Štúr vedel dakoľko hodných jednotlivcov získať, skrze ktorých potom na všetkých ostatných účinkoval. Jeho vedením založila srbská mládež okrem knihovne — čitáreň slovenskú a jednotu pre vzdelávanie sa v materinskej reči. Ľudovít Štúr jej schôdzky častejšie pod menom dozorcu navštevoval a krem týchto ešte večernými prednáškami o poézii slovanskej[31] jej myseľ i srdce šľachtil a vzdelával. Vyznačení jednotlivci Štúrovi nápomocní svojou pilnosťou u samej mládeže si meno a vážnosť vydobyvší, boli medzi prvými: Pavel Popovič,[32] Vuič, Marko Popovič, Nenádovič, Vočinčič zo Slavonie, Svetozár Miletič atď.; a škola táto mnoho dopomohla roku 1848 ku povzbudeniu srbského národa proti Maďarom, osvietiac rodákov o zradných úmysloch maďarstva, povzbudiac Čajkášov a ostatných hrdinov srbských k uchopeniu meča za svoje práva a slobody, ktoré im na podané „Žiadosti srbského národa“ na Prešporskom sneme Maďari odopreli.

Vzdelávaním mládeže srbskej Štúrovo meno a povesť u bratského kmeňa sa natoľko rozniesla, že upozornený naňho sám sv. patriarcha Rajačič listovne neznámemu svoju vďaku za obetavosť jeho a vedenie mládeže vyslovil. S príchodom velebného tohto starca roku 1847 do Prešporku, Štúr mal príležitosť s ním bližšiu známosť urobiť. Častejšie sa potom spolu schádzavali až do breznových dní; po týchto, poznajúc potrebu bratského napomáhania sa a povstania proti spoločnému nepriateľovi, Rajačič udeliac Štúrovi k podporovaniu národnej veci potrebné prostriedky, národu svojmu sa odobral. A od toho času jeho skutky história zapisuje.

Ľudovít Štúr sa ešte potom v Prešporku zabavil, trebárs mu od beťárskych jurátov a fanatikov ustavičné nebezpečenstvo hrozilo. Dakoľko ráz verejne na ulici pristavenému, pod kepeňom ukryté bodáky a surovo-fanatický výraz na tvári, ako i huhlavé reči jurátov — „či aj na maďarskom sneme chce byť panslávom“[33] — dosť na vyrozumenie dávali, čo zmýšľajú títo novej slobody synovia!

Maďari si vždy spurnejšie počínali. Kossuth začal s väčším ohňom svoje strely do trónu rakúskeho metať a semeno nedôvery proti cisárskemu dvoru hojnejšie ako indy rozsievať. „Dňa 14. brezna už veľmožom chybovala sila a odvážnosť oprieť sa Kossuthovej nárade (o národnej, od žiadneho cudzieho vplyvu nezávisiacej správe), trebárs mnohí z veľmožov, najmä ktorí z uhorských zemí Chorvátska a Slavónie pochádzali, v nej iba semeno budúceho nešťastia predvideli; terorizmus z galérie pochádzajúci viazal ich jazyky. A s prijatím tejto nárady od oboch krajinských sedníc vstúpil snem na pôdu revolúcie.“[34] Kossuth v Prešporku, emisári maďarskí vo Viedni, Vasváry a Petöfy v Pešti terorizovali obyvateľstvo. A takto sa chystala a vzájomne napomáhala vzbura viedensko-prešporsko-peštianska.

Vyslanstvu maďarskému vo Viedni vláda rakúska odoprela ministérium financií (peňazí) a vojny. Ako o tom chýr do Prešporka priletel, maďarský fanatizmus prišiel do najväčšej extázy a zimničného, fantastického stavu; juráti červené perá vystrkovali, do sedníc krajinských ozbrojení chodili, na Srbov a Slovákov v Prešporku meškajúcich podozrivým a čiernymi úmyslami plným okom gánili, dusiac v sebe s veľkým namáhaním výbuchy nevčasného ohňa.

Srbi pomaly z Prešporka sa tratili, odchádzajúc do Vojvodiny postaviť sa na odpor panujúcemu a víťaziacemu maďarstvu. Ľudovít Štúr napomenutý od viacej vrúcnych priateľov, aby zanechal toto hrôzyplné sídlo maďarstva, odišiel na konci brezna do Viedne.[35]

A to bolo šťastie Štúrovo; lebo po jeho odchode juráti — nabadurkaní ohavnou brožúrou maďarskou A’ Stúrféle tótság veszedelmes iránya,[36] špatným zradcom národa a nestydatým utrhačom mužov slovenských ku slovenčine sa priznávajúcich, Štefanom Launerom napísanou — do redakcie Slovenských národných novín v tej nádeji sa boli vrútili, že ho tam zapopadnú. Po Launerovi vydal Lanštiak maďarskú brožúru Antimagyar na Hodžovo Dobruo slovo, naznačiac do nej, čo mu hlúposť a surovosť diktovala. A tento človek môže byť teraz evanjelickým kňazom a má zvestovať slovo pravdy a lásky, ktorý sa i proti pravde i proti láske prehrešil.[37] Za príkladom týchto dvoch zradcov sa potom skoro celá strana zastávateľov „bibličtiny“ dala proti svojim bratom za nástroj od maďarstva upotrebiť, vyznačujúc sa búrením ľudu z kazateľnice, špintaním na cisársko-národnú stránku a pripravovaním verných cisárovi a národu synov slovenských — zhoršujúc im aj ostatný kalich smrti — na šibenicu.



[31] Mládež slovenská sa v Bratislave tiež takýmito predmetmi zaoberala. Vítané bývali najmä večerné rozpravy Ľudovíta Štúra o poézii a Homérových spevoch. Ale Maďari sa vždy nazdali, že Slováci po kútoch proti nim zradu kujú, že na zbúrenie myslia a ruskými rubľami podplatení, krajinu Rusovi zapredávať mienia; stadiaľ pochádzalo ustavičné vyšetrovanie. Mohli prísť do ich spolku a presvedčiť sa o predmetoch ich zábav a rozpráv. Ale Maďari mali za zradu ľúbiť svoj národ!

[32] Tento nádejný duch sa odobral do večnosti.

[33] Ako vyslanec mesta Zvolena.

[34] „Genesis der Revolution“.

[35] Po odchode Štúrovom zostal B. Nosák pri redakcii Slovenských národných novín. Tento v nebezpečenstve postavený, zanechal zas redigovanie novín dvom mladým šuhajom: Jankovi Štúrovi a Ľudovítovi Dohnánymu; naposledy ale i títo sa odstrániť museli. Slováci okrem slovenských novín čítavali i chorvátske, srbské, belehradské a Havlíčkove Národní noviny.

[36] A’ Stúrféle tótság veszedelmes iránya — nebezpečný smer Štúrovho slováctva

[37] Medzitým, pri autonómii svetských pánov a neautonómii samej cirkvi evanjelickej, najmä pod patronátom pána grófa Zayho, nie sa čo diviť, že miesto Adamišovo v Zeleniciach hodný tohoto nástupca zasadol.




Mikuláš Dohnány

— básnik, dramatik, historik, literárny kritik a teoretik, Hurbanov spoluredaktor Slovenských pohľadov Viac o autorovi.



Nové knihy, novinky z literatúry - posielame priamo do Vašej mailovej schránky. Maximálne tri e-maily týždenne.



Copyright © 2006-2009 Petit Press, a.s. Všetky práva vyhradené. Zlatý fond je projektom denníka SME.
Web design by abaffy design © 2007

Autorské práva k literárnym dielam   

Ďalšie weby skupiny: Prihlásenie do Post.sk Új Szó Slovak Spectator
Vydavateľstvo Inzercia Osobné údaje Návštevnosť webu Predajnosť tlače Petit Academy SME v škole
© Copyright 1997-2018 Petit Press, a.s.