Dielo digitalizoval(i) Michal Garaj, Jozef Vrábeľ, Viera Studeničová, Michal Belička, Alena Kopányiová, Zuzana Babjaková, Zdenko Podobný, Ivana Gondorová, Daniel Winter, Eva Lužáková, Ivana Černecká, Nina Varon, Erik Bartoš, Jakub Košuth, Ida Paulovičová, Dušan Kroliak, Slavomír Kancian, Katarína Tínesová, Ondrej Dobias, Martina Kazdová. Zobraziť celú bibliografiu
Stiahnite si celé dielo: (html, rtf)
Páči sa Vám toto dielo? Hlasujte zaň, tak ako už hlasovalo | 101 | čitateľov |
[532]Človek by ani nemyslel, čím pohnevať môže ku hnevu veľmi náklonného odporníka svojho. Postačí i tá najmenšia maličkosť k tomu. Nenôť jeho nôtu, nefúkaj do jeho trúby a — už je oheň na streche.
Tak sa stalo i nám s naším „dobrým priateľom“ Pesti Naplóom!
Článok Pešťbudínskych vedomostí „A čo teraz?“[533] je vítanou pohnútkou mu k tomu, aby vyrazil hnev svoj proti nám.
A prečo? Lebo sa opovažujeme iného byť náhľadu, než je on; lebo sa opovažujeme tvrdiť, že ku blahu a sláve vlasti vedie iná cesta než tá, ktorou kráča Pesti Napló; lebo osmelili sme sa upozorniť rodákov svojich na túto cestu a odporúčať, aby ňou kráčali.
„Liberálny“ Pesti Napló, ako sa rád i sám prezýva i prezývať ochotne dopúšťa, v tejto nekonečnej liberálnosti svojej nedbal by — keby na to mal moc, ako by si ju rád osoboval — nám zabrániť i len to, aby sme smeli byť odchodnej mienky a náhľadu od neho.
Ale už nám on to láskavo dovolí, lebo musí, keď si my i tak z jeho očerňovania a osočovania, potvárania a hrozenia veľmi málo robíme, aby sme v našom politickom vývine tou cestou stúpali, ktorú my — a nie on — za prospešnú držíme tak pre záujmy nášho národa, ako i pre blaho celej vlasti.
Kamže by nás i zaviedla tá Pesti Naplóom označovaná cesta? Cesta to vedúca rovno do prístavu centralizmu, a to takého centralizmu, proti ktorému centralizmus bachovský bol len učeň.
A čo je centralizmus, to známe až pridobre, a keby sme neznali, neomylne poučili by sme sa boli z tých mnohých článkov, ktoré práve Pesti Napló proti nemeckému centralizmu bol popísal, teraz ale, keď centralizmus diať sa má v prospech nie nemeckého, lež maďarského živlu, by rád nenapísanými urobil.
Ale márna to práca, lebo zdravý rozum hovorí nám, a nie len nám, ale každému z tohoto daru Ducha svätého tešiacemu sa človeku, že to, čo je nebezpečné vlasti v tom prípade, keď ono deje sa v prospech jedného živlu, neomylne nebezpečným a záhubným bude jej i vtedy, keď ono deje sa alebo diať by sa malo v prospech iného živlu.
Že Pesti Napló žiada od nás, aby sme tejto nenásytnej modle obetovali i naše národné záujmy, ba náš národný život, a stali sa mŕtvymi, vôle slobodnej nemajúcimi nástrojmi, hotovými jej vždy k službám — tomu sa nedivíme, lebo Pesti Napló navykol už na to, že sa menovite u nás Slovákov dosiaľ všetko tak dialo a stávalo, ako si to on prial, a zo zvyku teraz domnieva sa, že to ani ináč byť nemôže a nesmie!
Ale ono ináč byť i môže, a Boh dá, ináč i bude!
Záruku tohoto nášho očakávania vidíme v tých volebných pohyboch, ktorých dejišťom sú naše slovenské kraje a ktoré zreteľnejšie než akékoľvek dôvodzovanie tvrdia o tom, že Slováci, aspoň tí Slováci, ktorí rozmýšľajú o svojich tak osobných, ako i národných a krajinských záujmoch, hotoví sú zvrhnúť zo seba to národa nehodné a nedôstojné rúcho, v ktorom dosiaľ v službe pestinaploistov na úkor svojej samobytnosti a hodnosti, ako i národnej cti a vážnosti väzeli.
Lebo rozpomeňme sa len na to zhromaždenie, v ktorom lúčili sa bývalí členovia deákovskej stránky po zakončení snemu; rozpomeňme sa, ako sa tam tvrdilo, že týchto pánov jediná nádej je „horný slovenský vidiek“, lebo vraj „sláva Bohu, ľud je ešte dobrý a hlúpy, a v našich (t. j. tých pánov deákistov) rukách, a pálenka uňho všetko vykoná“. Či to tvrdenie nie je celý národ hanobiace, nie je posmech a potupu celého vzdelaného sveta naň zvaľujúce?
Avšak, sláva večnému Bohu, národ slovenský hanu túto zvrhá zo seba, mece ju v oči tým, ktorí takto o ňom hovoriť sa opovážili, odmieta od seba týchto hrdinov, ktorí len pomocou pálenky, okovitky, peňazí radi by zvíťaziť — lebo pravdu a právo neznajú — a hromadí sa okolo zástav tých a takých mužov, ktorí bojujú proti nielen ľud, nielen národy, lež i celú vlasť v posmech a potupu sveta uvádzajúcemu demoralizovaniu pomocou hnusných pijatík a žraníc slovom pravdy, slovom spravodlivosti, poučovania a presvedčovania. A ľud, vidiac doterajší úpadok svoj, znajúc zo skúseností, kam viedla jeho doterajšia nevedomosť, rukami i nohami lapá sa zástavy tých mužov, ktorí majú i ducha smelosti, i schopnosti a úprimnej oddanosti k nemu, aby ho z toho úpadku pozdvihli na výšku mravnosti, osvety a vzdelanosti, a spolu zasadili sa za jeho zneuznávané práva, a tým poistili mu i jeho hmotný blahobyt!
Toto držanie sa národa slovenského, tie volebné, „jedinú nádej deákistov“ zo základu podvracajúce pohyby,[534] ako ich pozorujeme v Liptove, Turci, Trenčíne, Nitre, Gemeri, a sčiastky i vo Zvolene, sú príčinou rozhorlenosti a zlobivosti Pesti Naplóa proti nám. Toto vymaňovanie sa nášho slovenského ľudu z duševnej poroby je príčinou útokov Pesti Naplóa a jeho rovesníkov na nás, lebo nahliadajú, že ich oklamali tí, čo hovorili, že u slovenského ľudu pálenka všetko vykoná; lebo presvedčujú sa z toho vyháňania korheľských kortešov zo svojich obcí, z toho vypúšťania do snehu celých sudov špiritusu, z toho odmršťovania na zakúpenie ľudu ponúkaných peňazí, že tento národ, ktorý držali len za „dobrý a hlúpy“, a u ktorého vraj „pálenka všetko vykoná“, presvedčujú sa, reku, zo všetkého tohoto, že slovenský národ chystá sa striasť to nehodné a nedôstojné, ba pred svetom ho hanobiace jarmo duševného otroctva, v ktorom dosiaľ úpel, a chce dať rozhodný výraz svojej slobodoobčianskej vôle a presvedčenia svojho pri nastúpiť majúcich voľbách.
A to dosť príčin na pobúrenie žlče Pesti Naplóa, aby nás, ako to už jeho obyčaj, osočoval zo zrady vlasti a denuncoval z vecí, o ktorých sa nám ani nesnívalo.
Ale my opytujeme sa Pesti Naplóa, kto je väčší a úprimnejší priateľ a oddanec vlasti a jej blaha, či ten, čo slávu a silu svoju stavia na základy demoralizácie ľudu, ktorý rozvážaním celých sudov vína, pálenky, špiritusu opája a znemravňuje národy, alebo ten, ktorý osvecujúc, poučujúc ľud, chráni a vystríha ho pred diablom nemravnosti, rozširuje pomocou slova živého — a nie okovitky — v ňom osvetu, vzdelanosť, povedomie tak národných, ako i občianskych práv a vedie ho k tomu — zase nie pomocou špiritusu, ale slova živého — aby odhodlane a zmužile, ako svedčí sa to na pravých ústavných občanov, zastal si za tieto práva a dal výraz svojho občianskeho zmýšľania?
My opytujeme sa Pesti Naplóa, kto je vlastizradca, kto pracuje na jej ponížení, či ten, kto rozdáva špiritus, aby z neho zišla znemravnelosť a podlosť, alebo ten, kto cestou osvety a vzdelanosti vedie ľud ku pravde a právu?
A keď Pesti Napló dá odpoveď na tieto otázky, potom snáď, ak je na to vôbec schopný, nahliadne, prečo my nestúpame tou ním vyznačenou cestou.
[532] Hnev „Pesti Naplóa“. Pešťbudínske vedomosti IX, č. 14, zo dňa 17. februára 1869.
Úvodník pod zn. (D).
[533] Článok … „A čo teraz?“ vyšiel v PbV IX, č. 12, zo dňa 10. februára 1869 pod pseudonymom M. Rozmarýn (Viliam Pauliny-Tóth).
[534] pohyby… — volebný ruch pred voľbami do uhorského snemu, ktoré boli na jar 1869
— slovenský šľachtic, politik, právnik, publicista a národný buditeľ, iniciátorom celonárodného zhromaždenia v Liptovskom Svätom Mikuláši v roku 1848, spolutvorca Žiadostí slovenského národa, iniciátor Slovenského národného zhromaždenia v Martine v roku 1861, hlavný osnovateľ Memoranda národa slovenského a člen prvej slovenskej celonárodnej ustanovizne Tatrína Viac o autorovi.
Nové knihy, novinky z literatúry - posielame priamo do Vašej mailovej schránky. Maximálne tri e-maily týždenne.
Copyright © 2006-2009 Petit Press, a.s. Všetky práva vyhradené. Zlatý fond je projektom denníka SME.
Web design by abaffy design © 2007
Autorské práva k literárnym dielam