Zlatý fond > Diela > Väznenie, vyslobodenie a putovanie Jána Simonidesa a jeho druha Tobiáša Masníka


E-mail (povinné):

Ján Simonides:
Väznenie, vyslobodenie a putovanie Jána Simonidesa a jeho druha Tobiáša Masníka

Dielo digitalizoval(i) Michal Garaj, Viera Studeničová, Zuzana Babjaková, Daniel Winter, Zuzana Šištíková, Iveta Štefániková, Erik Bartoš.  Zobraziť celú bibliografiu

Stiahnite si celé dielo: (rtf, html)

Páči sa Vám toto dielo? Hlasujte zaň, tak ako už hlasovalo 141 čitateľov

Rozdelenie //a odlúčenie// väzňov

Napokon prokurátor Perschitz zvolá 29. mája všetkých kazateľov a rektorov do krčmy U bieleho koňa. A na príkaz arcibiskupa oddelia duchovných augsburského vyznania od helvétskeho a vedú ich do arcibiskupovho sídla, ale helvétskeho nechajú na tom mieste //v krčme//.

V arcibiskupovom sídle znova rozdelia duchovných augsburského vyznania podľa stolíc a zavolajú ich do osobitnej izby, kde sú štyria: arcibiskup odpočívajúci na ležadle (taký má zvyk, keď sa chystá na veľké veci), prezident komory biskup Kollonich, akýsi vojenský generál a arcibiskupov tajomník.[23] Tu po prečítaní reverzov, rozložených na stole, dajú každému osobitne túto otázku a voľbu: „Čo si ty vyvolíš? Či chceš podpísať, že ostaneš alebo odídeš? Alebo ísť do väzenia?“ Keďže bez podpísania nemohli napriek hojným slzám dosiahnuť prepustenie, napokon sa každý rozhodne inak. Jedni totiž podpíšu reverzy, že ostanú doma. A keď dostali ochranné listiny, boli prepustení dverami na pravej strane a vrátili sa v pokoji domov. Podobne aj tí, čo podpísali, že odídu, dostali listiny o slobodnom odchode a do pätnástich dní odišli z otčiny. Ale toho, čo povedal, že si z tých návrhov nič nevyvolí, odvolával sa na príkaz a dekrét Kráľovského Veličenstva (či totiž Jeho Veličenstvo chce a prikazuje, aby sa alebo zriekol duchovného úradu alebo odišiel z kráľovstva) a sľúbil, že až vtedy sa prispôsobí, hneď a bez meškania vyviedli dverami na ľavej strane a zavreli do prešporského mestského väzenia. A to isté urobili nasledujúceho dňa s duchovnými helvétskeho vyznania.

Duchovní augsburského vyznania boli vo väzení sotva tri hodiny dovedna. A toho istého dňa — to jest 29. mája — ich tí istí vojaci znova //z neho// odvedú do arcibiskupovho sídla a naložia na jeden voz. Boli dvanásti — //z Trenčianskej stolice a z jej susedných krajov//. Ich mená, stav a miesto pobytu poznačili predtým na listinu. Katovi, ktorý sa na to posilní vínom a vysadne s nimi na voz, dajú dvanásť povrazov. Všetko sa tak pripravuje, akoby mali zomrieť. Keď prosia prezidenta Kollonicha, aby im dovolil vziať si veci z hostincov, prezident im odpovie, že mučeníci veci vôbec nepotrebujú. Prokurátor Perschitz pritom preklína a zlorečí, že sú diablovi mučeníci, tvrdohlavci a podobne. Keď prezident videl, ako neoblomne sedia na voze, nielenže ho to pobúrilo, ale aj tak nahnevalo, že zdvihol bakuľu a začal ich tĺcť po hlavách, ktoré im trčali z voza.

Z arcibiskupovho sídla ich takto odvážali na prvom voze, pričom sa zbehlo veľa ľudí, ktorí plakali a chceli ich sprevádzať, ale bránili im v tom. Aj ostatných odviezli rozličnými cestami do rozličných väzení. Keď teda spomínaných dvanástich vezú na popravisko, voz zastane a kat robí, akoby chcel zostúpiť a sediacich už-už obesiť, ba aj sa zaprisahá, ukazujúc šibenicu, ten ich budúci hrob… Kazatelia a rektori spievajú a voz ide ďalej do Trnavy. A medzitým vojakov i kata obmäkčí trpezlivosť duchovných.

Prezident //nielenže// dovolil vojakom, //ale aj prikázal//, aby duchovných olúpili o súcejšie šaty a plášte, ktorými sa zakrývali. Preto duchovní boli nútení pri trnavskej bráne odkúpiť svoje šaty za peniaze. //Vojaci vtedy s nimi zaobchádzali trochu ľudskejšie, ako im prikázali.//

Keď ich vojaci zaviedli do Trnavy, vrátili sa s katom do Prešporka. Zajatcov však väznili tri dni v Trnave, kde jeden z dvanástich — //Ján Hadík//[24] — zlomený zastrašovaním sa chcel a usiloval zachrániť podpísaním. Uväznený odpadol tu od pravej viery a spieval hanebnú palinódiu.[25]

Keď ich väznia tri dni v žalári mesta Trnavy, hľa, príde prezident Kollonich, ktorý sa s vojenským generálom uberá do Trenčína, a pomocou jezuitov vábi duchovných, aby podpísali, ale márne! Už predtým ich totiž jezuiti a mnísi jeden po druhom až priveľmi domŕzali svojimi praktikami, aby odpadli od viery.



[23] arcibiskupov tajomník — jezuita Ján Lapsánszky

[24] Ján Hadík — (1631 Trenčín — 9. 7. 1681 Hamburg) po štúdiách doma i v cudzine (Žilina, Trenčín, Bánovce nad Bebravou, Prešporok, Levoča, Kremnica a Wittenberg, 1652 — 1655) pôsobil ako ev. rektor (Ilava, 1655 — 1657) a farár (Melčice, 1657, Slatiná, 1664 — 1665, a Uhrovec, 1665 — 1674). Odsúdený na prešporskom súde konvertoval a získal slobodu, ale odišiel do Nemecka, kde sa zase stal evanjelikom. Opísal po nemecky svoj pohnutý život (Regia coeli: Angusta porta, arcta via — Kráľovstvo nebeské: Tesná brána, úzka cesta, Wittenberg, 1679).

[25] palinódia — (gr.) ospravedlnenie, priznanie chyby (báseň, ktorej obsahom je odvolanie alebo popretie obsahu predošlej básne




Ján Simonides

— evanjelický kňaz, spisovateľ memoárovej a cestopisnej prózy Viac o autorovi.



Nové knihy, novinky z literatúry - posielame priamo do Vašej mailovej schránky. Maximálne tri e-maily týždenne.



Copyright © 2006-2009 Petit Press, a.s. Všetky práva vyhradené. Zlatý fond je projektom denníka SME.
Web design by abaffy design © 2007

Autorské práva k literárnym dielam   

Ďalšie weby skupiny: Prihlásenie do Post.sk Új Szó Slovak Spectator
Vydavateľstvo Inzercia Osobné údaje Návštevnosť webu Predajnosť tlače Petit Academy SME v škole
© Copyright 1997-2018 Petit Press, a.s.