Dielo digitalizoval(i) Bohumil Kosa, Robert Zvonár, Viera Studeničová, Michal Belička, Zuzana Babjaková, Daniel Winter, Karol Šefranko, Ivana Černecká, Slavomír Kancian, Katarína Tínesová, Peter Páleník, Mária Hulvejová, Zuzana Rybárová, Lucia Jedla, Stanislav Sojka, Marek Danko. Zobraziť celú bibliografiu
Stiahnite si celé dielo: (html, rtf)
Páči sa Vám toto dielo? Hlasujte zaň, tak ako už hlasovalo | 121 | čitateľov |
[184]
V Rusku svätili storočnú pamiatku narodenia veľkého spisovateľa Nikolaja V. Gogoľa. Ruská literatúra má už svetový význam: ozvena takéhoto jej sviatku nesie sa teda takrečeno po celom svete; v novinách rozličných národov možno čítať po tieto dni články a výklady o Gogoľovi.
Roku 1809 Nikolaj V. Gogoľ narodil sa 1. apríla,[185] na juhu ruskom, v mestečku Soročinciach, na hranici Poltavského a Mirhorodského újezdu. Učil sa v školách nežinských. Roku 1828 zjavil sa už v Petrohrade a onedlho začali vychodiť jeho povesti z maloruského života. Gogoľ, zbožňovateľ Puškina, roku 1831 oboznámil sa s ním už osobne. O dva roky dostal katedru na petrohradskej univerzite, ale zanechal ju veľmi skoro. Roku 1836 vyšla jeho veselohra „Revízor“, v ktorej spisovateľova satira rozvila sa už ostro, nemilosrdne. Ukazoval smiešne stránky úradníctva a bičoval jeho hriechy, polícia teda nechcela dopustiť „Revízora“ na javište. Ale zamiešal sa do veci sám cár Nikolaj, rozhodol v prospech Gogoľa a i sám išiel na prvé predstavenie; v divadle cár smial sa neutajiteľným smiechom, so slzami v očiach, a po predstavení povedal: „Dostali sme všetci, a ja najviacej!“ Sláva Gogoľova rástla hlavne do roku 1842; vtedy vyšli „Mŕtve duše“, hlavné jeho dielo. Posledné roky svojho života, mučiac sa pre svoje spisovateľské povolanie, ktoré veľmi vážne bral, mnoho cestoval. Dlho býval najmä v Ríme. Roku 1848 z Itálie morom odišiel do Palestíny. Do Moskvy vrátil sa r. 1849 a umrel už v marci[186] 1852.
Literatúra ruská začala rásť vlastne tiež od Petra Veľkého. O nej dobre bolo napísané po chorvátsky, že ako nieto XIX. stoletia bez XVIII., tak nebolo by skvelých mien ruskej literatúry XIX. stoletia bez ich ctihodných predchodcov v století XVIII. A Gogoľ, už za svojho veku, akých predchodcov mal! Puškina, Gribojedova.
S menom Gogoľa spojuje sa pochop realizmu v literatúre a on ako majster v realistickej slovesnej tvorbe pokladaný je za predka (rodonačaľnik,[187] Stammvater) ruských spisovateľov, skrze ktorých na konci XIX. stoletia preslávila sa ruská literatúra v Európe. Ale zabúda sa, že už Puškin preniknutý bol zdravým realistickým duchom a v Rusku od prvopočiatku vyššie vrstvy a s nimi i literatúra stáli bližšie k ľudu nežli na Západe. Gogoľ — ako dobre hovorí K. Golovin v svojej knihe o ruskom románe — v ruskej literatúre prvý uviedol do umeleckého tvorenia verné zobrazovanie života drobných ľudí a pozdejšie celá škola spisovateľov videla v ňom svojho „rodonačaľnika“,[188] ale z toho nenasleduje, že by on bol u Rusov zakladateľom nejakého nového spôsobu literárneho tvorenia. Jestli pod slovom realizmus v literatúre rozumieme pravdivé opísanie ľudského srdca a okolností života, tak Puškin a Gribojedov predbehli Gogoľa, a väčšej pravdy, ako je tá, ktorú vidíme v „Eugenovi Oneginovi“ a v „Gore ot uma“, v umení žiadať nemožno. Gogoľ vynikal tým, že mal — ako hovorí A. Pypin — takú zásobu teplého citu, takú hlbinu ľudskosti, že u neho i zdanlivo chatrná, žartovná história prechodila v drámu alebo v dojímavú povesť, ku ktorej čitateľ nemohol zostať ľahostajným. Preto hovorí sa o Gogoľovi, že on, keď ukazoval nedostatky a poklesky svojich osôb, sám mal plné oči sĺz. Preto je, že spod jeho pera, hoci bolo satirické, nevyšla ani jedna karikatúra. V dielach Gogoľových i osoby druhostupňové, ako Manilov, Sobakevič, alebo Nozdriov, sú typy, jednako známe všetkým ruským ľuďom. Pritom Gogoľ bol spisovateľ, zaujatý za prospech svojho národa, veľký Rus, veľký patriot ruský. A preto, hoci je on satirikom, nemilosrdne bičujúcim a i v svojom hlavnom diele (v „Mŕtvych dušiach“) predstavujúcim samé všednosti a smiešnosti, pred očami čitateľa, majúceho v rukách toto jeho dielo, vyrastá grandiózny obraz celého Ruska.
Roku 1847 Gogoľ vydal „Vybrané miesta zo svojich listov priateľom písaných“ a Belinskij, v tie časy predstaviteľ ruskej kritiky, príkro vystúpil proti nemu.[189] Vytýkal mu, že odpadol od svojho presvedčenia, spreneveril sa svojmu umeniu a dal sa na cestu jemu cudziu. S Belinským súhlasila značná časť ruskej verejnosti. Nepáčilo sa, že Gogoľ prestal ostrie svojej satiry obracať proti ruskému životu a stal sa konzervatívnym. Pôvodca bránil sa, že on vždy pridŕžal sa jedných a tých istých náboženských a konzervatívnych zásad. Mienka Belinského i pozdejšie bola uznávaná, a predsa mal pravdu Gogoľ. Desať ťažkých rokov na konci jeho života podáva nám dôkaz, že mal pravdu. Gogoľ bol humorista a satirik: v zjavoch života a na ľuďoch on videl smiešnu stránku, teda tú zobrazoval. Nie zo zásady, nie z tendencie vyhľadával nepríťažlivé, negatívne stránky ruského života. Pre druhú časť „Mŕtvych duší“ trápil a mučil sa temer desať rokov. V nej chcel ukázať pozitívne typy, príťažlivú stránku svojej Rusi. Zbieral materiál, hľadal oduševnenia cestami po svete, pôstom, modlitbami hľadel očisťovať svoju dušu a pripraviť sa k veľkej úlohe. Tak i umrel; našli ho pred svätým obrazom na kolenách zmeraveného. Takzvaná „obličiteľna“ (usvedčujúca, viny odkrývajúca) literatúra ruská, ktorej nedobré následky viditeľné boli i v poslednej vojne a po vojne v revolúcii, nemôže mať Gogoľa za svojho zakladateľa.[190] Povedali sme, že Gogoľ bol veľkým patriotom ruským: môžeme doložiť, že bol i umelcom takým veľkým, u ktorého taká tendenčnosť nebola možná.
Toľko je pravda, že Gogoľ vysoko postavil ideál pre ruského spisovateľa. Nasledujúce pokolenie zastalo si do jeho šľapají a ruská literatúra o nejakých tridsať-štyridsať rokov po smrti Gogoľa stala sa veľmi váženou vo svete. Západoeurópski spytatelia tajnosť jej úspechu hľadajú i v „slovanskej duši“, sami Rusi (napr. Pypin) nechcú v tom vidieť plemennej vlastnosti a hovoria o „človečenskej blízkosti“ spisovateľov k svojmu ľudu. Ďalším prehlbovaním otázky iste ukáže sa, čo je to, na ktorej strane je pravda. I v nemeckých rozboroch Gogoľovej tvorby, teraz uverejňovaných, čítame „o ruskom umení“ zobrazovať človeka vo forme novely a románu, pri ktorom temer všetky majstrovské diela najväčších západoeurópskych spisovateľov účinkujú ako bledé a neisté napodobňovanie popri prírode samej. A pravda je konečne i to, že jadro temer všetkého toho, čím pozdejšie takto vynikli doma i vo svete Turgenev, Dostojevskij, Grigorovič, Gončarov, Ostrovskij, Lev Tolstoj, prvky ich skvelých vlastností, nachodíme už u Gogoľa.
Ruský národ mal príčinu zasvätiť storočnú pamiatku narodenia takého svojho syna.
[184] „Národnie noviny" 1909, č. 41.
Pôvodný titul článku: Nikolaj V. Gogoľ. 1890 — 1909.
[185] Gogoľ narodil sa 1. apríla — Vajanský mal chybný údaj: 31. marca
[186] umrel už v marci — Vajanský mal chybný údaj: vo februári
[187] rodonačaľnik — zakladateľ, vodca, praotec
[188] celá škola spisovateľov videla v ňom svojho „rodonačaľnika“ — „rodonačaľnik“ (rus.), zakladateľ, praotec. Vo význame: Naturálna škola videla v ňom svojho zakladateľa.
[189] Belinskij… príkro vystúpil proti nemu — ide o Belinského list Gogoľovi. Datovaný je v Salzbrunne 15. júla 1847. Prvý raz ho uverejnil Gercen v prvom čísle „Polárnej hviezdy“ v roku 1855.
[190] „obličiteľná“… literatúra ruská… nemôže mať Gogoľa za svojho zakladateľa — slovo „obličiteľnyj“ (rus. usvedčujúci) vyjadruje vlastne kritický smer v ruskej literatúre, ktorá bezprostredne nadväzovala na tradície naturálnej školy. Preto právom sa pokladá Gogoľ za zakladateľa kritického smeru.
— syn Jozefa Miloslava Hurbana, autor poézie a prózy, literárny kritik, publicista, ideológ a politik, výrazná postava slovenskej kultúry, národného a politického života druhej polovice 19. storočia, reprezentant nacionalistickej koncepcie slovenskej kultúry. Viac o autorovi.
Nové knihy, novinky z literatúry - posielame priamo do Vašej mailovej schránky. Maximálne tri e-maily týždenne.
Copyright © 2006-2009 Petit Press, a.s. Všetky práva vyhradené. Zlatý fond je projektom denníka SME.
Web design by abaffy design © 2007
Autorské práva k literárnym dielam