Zlatý fond > Diela > Slovenské bájeslovie


E-mail (povinné):

Viliam Pauliny-Tóth:
Slovenské bájeslovie

Dielo digitalizoval(i) Michal Garaj, Viera Studeničová, Dušan Kroliak, Jaroslav Geňo, Jana Jamrišková, Viera Marková.  Zobraziť celú bibliografiu

Stiahnite si celé dielo: (rtf, html)

Páči sa Vám toto dielo? Hlasujte zaň, tak ako už hlasovalo 13 čitateľov


 

Úsčep 59. Očisťovanie človeka od hriechu

Akokoľvek snažil sa človek po čtnosti t. j. po čistote mravov, a štítil sa tých skutkov, ktoré nerozumným zverom za hriech pokladal; predsa istotne dosť často skusoval, že nejde mu to bez akéhosi, tu i tu aj dosť namáhavého vnútornieho boja, z nehož on asnaď i nie vždy čo víťaz vychodil. I mimovoľne teda časom prísť musel na tú myšlienku, že človek má práve tak ako zver — tiež vrodenú akúsi náklonnosť ku hriechu, čili, že je od narodzenia hriešnym; no delí sa od nerozumného zvera tým, že tohto celá bytnosť je stelesneným hriechom, bez toho žeby on mal povedomie svojej hriešnosti, — v človeku ale, ktorý vidí, cíti a uznáva svoj hriech, ba i bojuje proti nemu — trebas tu i tu v boji aj podlíha — musí byť vrodená schopnosť ku čtnosti. A poneváč videl a vedel, že ten jeho dobrotivý dejca (stvoriteľ) a dojca (udržovateľ), boh Odin, tiež záleží zo dvoch, v ustavičnom boji proti sebe postavených stránok, totižto z boha a besu: vďačne uveril, že k jeho obrazu stvorený človek tiež záleží z podobných dvoch čiastok, totižto z nečistoty zvera a z čistoty boha.

Pri prihlasovaní sa teda k Odinbohu, totižto pri prosbách a obeťach spevom, motlitbami a posunkami údov sprevádzaných, jednalo sa o to, aby človek pred všemohúceho a vševedúceho Hospo-Odina voždy predstupoval čo najmožnejšie očistený od svojej vrodenej zvierackosti, a preto už vtedy spojoval každý k bohu vyslaný vzdych s porosovaním a prskaním sa vodou, každú modlitbu s umývaním sa a s pálením vatry jejžto kúrom, svetlom, teplom seba očisťoval; veliké bohoslužby ale spojoval s kúpaním sa v mori, so zapalovaním deriek[33] a s preskakovaním Odinbohu zapálených vatier. Tak stala sa mu voda svätocudnou, oheň pravdovestným.

(Slová modliť, modla, mydlo sú jednoho pôvodu; pochodia ony od koreňa myť; podobne i myr, more, mrav a t. ď. — Prosiť je složené zo slov po-rosiť).



[33] Derka odratá vysušená utlčená palica, zväčša z kalinového dreva, upotrebovaná miesto pochodní aj v dome ku svieteniu.





Nové knihy, novinky z literatúry - posielame priamo do Vašej mailovej schránky. Maximálne tri e-maily týždenne.



Copyright © 2006-2009 Petit Press, a.s. Všetky práva vyhradené. Zlatý fond je projektom denníka SME.
Web design by abaffy design © 2007

Autorské práva k literárnym dielam   

Ďalšie weby skupiny: Prihlásenie do Post.sk Új Szó Slovak Spectator
Vydavateľstvo Inzercia Osobné údaje Návštevnosť webu Predajnosť tlače Petit Academy SME v škole
© Copyright 1997-2018 Petit Press, a.s.