Zlatý fond > Diela > Slovenské bájeslovie


E-mail (povinné):

Viliam Pauliny-Tóth:
Slovenské bájeslovie

Dielo digitalizoval(i) Michal Garaj, Viera Studeničová, Dušan Kroliak, Jaroslav Geňo, Jana Jamrišková, Viera Marková.  Zobraziť celú bibliografiu

Stiahnite si celé dielo: (html, rtf)

Páči sa Vám toto dielo? Hlasujte zaň, tak ako už hlasovalo 23 čitateľov


 

Úsčep 40. Odin udržovateľ

Slovo Odin čili Jeden (úsčep 21., lit. d) obsahuje v sebe nielen pochop jednoho svetotvoriaceho dejcu, ale i svetoudržujúceho dojcu prírody; lebo din, odin (XVIII: 1) pochodí od diať, čo znamená nielen činiť (dej, jednať, den), ale i nadájať (dieťa, nadievať, dojka). Odin príbuzné je i slovu dívať sa t. j. vo svetle videť (vid, vit, svit, XX: 17), čo zase poukazuje na totožnosť Odina s pozdejším Vietom.

V našej slovenčine neprichodí už samo o sebe slovo odin; no neporušene zachovalo sa ono vo složených slovách dobr-odin a hosp-odin (XII: 3), čo toľka značí, čo dejca dobroty a dejca živnosti čili hospy (srovnaj Lat. hospes, Gräcké hestia, Nem. Gast). Slovo Odin obsažené je — len že už v inej formácii — i v názve boha slnka Dadžboh čili Dadiboh; „Solnce, jegože naričjut Dažbog, Solnce, ježe jest Dažbog.[14] Dadiboh t. j. boh dejca, dojca a dajca, teda stvoriteľ, udržovateľ a dávaveľ. Slovo Dadž prichodí aj v Assyrskom bájesloví v mene boha Mero-dač t. j. dejca, dojca, a dajca myru čili sveta a svetskej moci. Denia značí v Arabskej reči svet, dine náboženstvo.



[14] Ypat. lět. v pol. sobr. rus. lět. II. str. 5.





Nové knihy, novinky z literatúry - posielame priamo do Vašej mailovej schránky. Maximálne tri e-maily týždenne.



Copyright © 2006-2009 Petit Press, a.s. Všetky práva vyhradené. Zlatý fond je projektom denníka SME.
Web design by abaffy design © 2007

Autorské práva k literárnym dielam   

Prihlásenie do Post.sk Slovak Spectator
Vydavateľstvo Inzercia Osobné údaje Návštevnosť webu Predajnosť tlače Petit Academy SME v škole
© Copyright 1997-2018 Petit Press, a.s.