Slovenské bájeslovie

Páči sa Vám toto dielo? Hlasujte zaň , tak ako už hlasovalo 23 čitateľov.

Autor: Viliam Pauliny-Tóth

Digitalizátori: Michal Garaj, Viera Studeničová, Dušan Kroliak, Jaroslav Geňo, Jana Jamrišková, Viera Marková


SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úsčep 63. Dialší život bezducha

Poneváč dľa tohto predstavovania si veci, duša a telo boly dve rozdielné, len dočasne na zemi slúčené bytnosti, preto verili aj to, že ako po umrtí človeka duša ďalej žije, tak že i telo nie je, na večné veky umŕtveným; ale že sú doby, v ktorých i ono dáva znaky života, ba že sú i take doby, v ktorých navštevuje ho z navi na čas dolu zlietnuvšia duša nebožtíka. A vierepodobne je táto viera jednou príčinou toho, že mrtvým do hrobu dávali pokrm a nápoj, ba ešte i na hroby kládavali jim každoročne 1 — 2 razy jiedlá, koláče, červené vajcia, mäd. vence a j., menovite na jar dňa 21. marca, a v jaseni dňa 21. septembra, verivše, že vtedy všetky dobré dušičky navštevujú svoje bývalé telesné príbytky.

V takejto dobe na hrob stúpiť bolo hriechom, lebo verili, že to nebožtíka bolí; ba i sám hrob, čo posvätný príbytok bezdušného človeka, bol — dľa jích domnenia — istou citelnosťou nadaný, — a preto hroby šliapať bolo vôbec skutkom veľmi špatným, bohu nemilým, hodnosť človeka urážajúcim a pokoj nebožtíkov rušiacim.

Konečne zomrelí živým mohli dať aj isté heslá, čili znamenia o svojich osudoch; podobne i milujúci, tak, ako si to vzájomne umluvili. Mrtví svojich milých živých, za sebou volávali do navi a do hrobu; tak mati svoje najmilšie dieťa, muž svoju milovanú vernú ženu a t. ď. Táto viera mohla byť tiež jednou príčinou zvyku dobrovoľného upálenia sa ženy pri pohrabe nebohého manžela.