Zlatý fond > Diela > Korešpondencia Jána Hollého


E-mail (povinné):

Ján Hollý:
Korešpondencia Jána Hollého

Dielo digitalizoval(i) Michal Garaj, Bohumil Kosa, Robert Zvonár, Viera Studeničová, Michal Belička, Zuzana Babjaková, Zdenko Podobný, Ivana Gondorová, Daniel Winter, Eva Lužáková, Ivana Černecká, Erik Bartoš, Ida Paulovičová, Katarína Tínesová, Peter Páleník, Barbora Majerníková.  Zobraziť celú bibliografiu

Stiahnite si celé dielo: (html, rtf)

Páči sa Vám toto dielo? Hlasujte zaň, tak ako už hlasovalo 33 čitateľov


 

List 102. Martinovi Hamuljakovi

[1353] (28. V. 1846)

Na Dobréj Voďe 28. kvetna 1846

Najdražší prátelu!

Že mnohími uradskími[1354] prácami hrozňe zaujatí sú, to mi často na misel prichadza a ja p. boha každodenňe za to pri s. omši prosím, abi Jích zdraveho zachovaval a svoju bozku pomocú posilňoval.

Na žádost Jejích,[1355] abi sa v pesňičkách v teksťe všaďe j mesto g a g mesto g potrebovalo, ačkolvek bich radšej g a g zadržať chcel, abich si bol od predku do konca stálí,[1356] privolujem.[1357] (Však toho g mimo ména Gábriel tuším nikde inde v tích celích pesňičkách sa ňenachádzá.) Čo sa tíká schistáňá predmluvi príhodnéj, z ohladu totižto samej veci podstati na to sa už pre moju nedostatečnost, darebnost a ňičemnost chitit ňemóžem. Zas aľe šest tídňov noha, čo ináč nemalo bit, mna bolela. Za ten celí čas aňi krok sem urobit nemohel; a včil o palici ledva lazím aj k oltaru. K tomu obe nohi začínajú na volakolko až ke kolenam opuchat, na hnatoch ve dňe trochu bola, ráno, ked odpuchnu, zase na litkach, ale to tuším od toho dlheho seďena bude. Krem toho mravci medzi plecami mi behaju a inde palíva a svrbí, to mislím su ti haemorrhoidi. S tohoto všeckeho poznat, že už dlho nebudem šípki zobat a to vidaňí pesní nedožijem.[1358] Potom, až sa Jím bude lubit, nech Sami predmluvu a p. Eliaš uroba.[1359]

Bol tu p. Štúr, novinar, s pomocníkem svojim Hostinskím[1360] a z Hurbanem, knazem z Hlbokého, čo a jak bi sa z našími katolíci ve slovenčine spojit mali.[1361]

S p. bohem. N. p. J. H.



[1353] Originál listu je v LAMS.

[1354] uradskí — úradný, úradnícky

[1355] Takýto Hamuljakov list Hollému nepoznáme.

[1356] T. j. od počiatku až do konca svojej tvorby.

[1357] Túto pravopisnú zmenu skutočne uviedli do Katolíckeho spevňíka z r. 1846. Kým teda v spevníku z r. 1842 sa používalo g namiesto j, g namiesto g, zatiaľ v spevníku z r. 1846, vytlačenom švabachom, bolo už j a g; v oboch spevníkoch sa však udržalo w namiesto v.

[1358] Hollý sa ešte dožil vydania spevníka.

[1359] Predhovor do svojho spevníka už Hollý naozaj nenapísal. V textovom vydaní z r. 1846 nasleduje po obsahu krátke „Napomenuťí“, v ktorom podpísaný vydavateľ Martin Hamuljak upozorňuje, že k týmto textom piesní sú príslušné noty v osobitne vydanom Katolíckom spevňíku z toho istého roku, ktorý „spevem a próvodem organa“ opatril Martin Eliáš. „Napomenuťí“ je datované v Budíne 23. októbra 1846. A Eliáš zas napísal úvod k svojmu notovanému spevníku (pozri list 103).

[1360] Peter Kellner-Hostinský (1823 — 1873) — rodák z Veľkej Polomy, študoval v tom čase v Bratislave na právnickej akadémii a zároveň pomáhal Štúrovi pri redigovaní Slovenských národných novín a Orla tatránskeho, pri ktorých zotrval až do ich zániku. (Listy Ľudovíta Štúra II, s. 387 — 388.)

[1361] Ľudovít Štúr vo svojom liste Hamuljakovi z 23. júna 1846 spomína, že boli u Hollého „z jara“ (Listy Ľudovíta Štúra III, s. 50). V tom istom liste žiadal Hamuljaka, aby sa v jeho novinách postavil proti zástancom češtiny ako spisovného jazyka na Slovensku, a to v mene katolíkov-bernolákovcov (pozri aj list 104).





Nové knihy, novinky z literatúry - posielame priamo do Vašej mailovej schránky. Maximálne tri e-maily týždenne.



Copyright © 2006-2009 Petit Press, a.s. Všetky práva vyhradené. Zlatý fond je projektom denníka SME.
Web design by abaffy design © 2007

Autorské práva k literárnym dielam   

Ďalšie weby skupiny: Prihlásenie do Post.sk Új Szó Slovak Spectator
Vydavateľstvo Inzercia Osobné údaje Návštevnosť webu Predajnosť tlače Petit Academy SME v škole
© Copyright 1997-2018 Petit Press, a.s.