Dielo digitalizoval(i) Bohumil Kosa, Viera Studeničová, Michal Belička, Nina Dvorská, Daniel Winter, Eva Lužáková, Lucia Muráriková, Katarína Tínesová, Mária Hulvejová, Martina Turanská, Jaroslav Geňo, Michal Maga. Zobraziť celú bibliografiu
Stiahnite si celé dielo: (html, rtf)
Páči sa Vám toto dielo? Hlasujte zaň, tak ako už hlasovalo | 114 | čitateľov |
Braček zlatý!
Začínajúc druhé — mizerné: bo chlebové — povolanie ab ovo,[3] budeš vedieť, čo to pri tom za starosti, omrzlosti a obtíže; človek je i samému sebe primálo v takýchto okolnostiach: i čože môž’ tu zostať z neho ešte aj pre druhých? Nuž uznáš, — bo i sám skúsils’, — že, najprv za drahný čas materiál zbierajúc, teraz ale k budovaniu nového hniezda sa všetkými silami ducha i tela oddajúc, veruže nemožné mi bolo na Tvoj dopis, už i len z nedostatku onoho zvláštneho poeticky kľudného naladenia, až podnes odpovedať. Ešte som síce nie v riadnej koľaji, avšak rozhodnutím premeny povolania pobúrené vody mysle už-už rozbehom v najširšie kruhy sa skoro skonejšili, že môžeme už dosť uspokojení odbiť a odveslovať… Rušaj tedy, veslo moje, a či pero!
Čo v svojom dopise spomenuls’, to všetko cítim a týmže spôsobom ponímam i ja sám. Niet života, niet histórie, niet obživujúceho zaujatia za rozvoj literárny, niet rady, pokynutia, pomoci: niet pohnútok, motívov!… Beda! beda! bezcieľna všednosť, naničhodné živorenie! — Nuž jak bych sa netešil Tvojemu návrhu? Lapám sa ho všetkými dvadsať duše mojej! Ja prenáramne vyhrám s tým! A Ty, braček, z mojej zdielnosti ozaj myslíš tiež dajaký osoh vziať? Sklameš sa, chlape geniálny! — V liste svojom ma ozaj na vysokú paripu staviaš! Nechlípala tá, braček, nikdy zo studníc parnaských a sotva kedy chlípať bude! Nuž daj pokoj irónii, i sám mám jej dosť oproti sebe!
Tvoj „Maják“, braček, — je opravdovým majákom vo vodách našich! Krásna malá povesť; len škoda, že nie je dlhšou, aby ju človek čítať mohol až do nekonečna… Ty vytýkaš mi akúsi prílišnú myšlienkovitosť (horká moja bryndza!), nuž a táto Tvoja báseň nie je preplnenou pokladnicou veľkolepých myšlienok a rýdzo nových obrazov a porovnaní? Veruže, a preto je tak krásnou, preto je poviestkou a nie suchopárnou kronikou. Lenže, braček, ešte jedna v Tvojom pere výhoda! Si totiž vo forme ozaj totým umelcom zlatníkom! — Keď nič na básni Tvojej haniť nemôžem, zato nenazdaj sa, že Ti lichotím a nie som úprimným a otvoreným. Len takto žiadam si i ja do duševného spojenia s Tebou vstúpiť.
V básni predsa jedno nezdá sa mi byť dosť jasným, a síce únos Milevy matky. Skrze koho? Tiež skrz Veselína? Nemožné! Kolorit zmaľovania situácie a dejišťa špeciálne krásny, škoda, že i charakter Despy nie viac individuálny. Dialógy utešené! Nápad Lubraga k stroskotaniu majáka veľkolepý, v tom etický motív krásne víťaziaci! I Despa konzekventne zahynúť musela, lenže vo vlnách morských, ktoré ač ju aj zavraždili, ale predsa nepoškvrnili…[4]
Braček, básniš ani sám Apollo! Nazdar! „Vít“ kedy bude hotový?[5] Ja bych mal tiež jednu báseň k vydaniu,[6] nemohlo by sa to stať odrazu s Tvojím Vítom? A kníhtl[ačiareň] by náklad neprevzala?
Prečítals’ úvod k „Ilone Žltovlas“?[7] — bude prostonárodný tón nejak uhádnutý? I tejto básne mám už asi polovic; sama povesť je a bude písaná metrumom krakoviakov. Čo rečieš k tomu? — Do Orla som vám poslať nemohol, bo do Námestova som so sebou nič nedoniesol — a vnuknutie tu, pre starosti začiatkové, ešte žiadne nezavítalo. „Tak pustne zem“, báseň v N. N. uverejnená,[8] ako sa Ti zdala? Keby len i tá „besednica“[9] častejšie stávala k službám. — Pošli mi Orla, ako možno skoro, sem. — Pozdrav Ambroža[10] i ostatných známych.
Zbohom
Tvoj Hviezdoslav
V Námestove 26/5 1879
[3] Korešpondencia s Vajanským i Škultétym sa začína krátko po Hviezdoslavovom prechode zo štátnej služby na súde v D. Kubíne (1876 — 1879) do slobodného advokátskeho povolania v Námestove. Preto narážky na začiatok druhého „chlebového“ povolania.
[4] Vajanský uplatnil tieto pripomienky pri prepracovaní Majáka, ktorý čoskoro potom vyšiel znovu v zbierke Tatry a more (november 1879). Bližšie o tom pozri v štúdii St. Šmatlák, Vajanského Tatry a more. Slovenská literatúra VI, 1959, č. 3.
[5] Úryvky z Vajanského epickej básne Vít vyšli v Orle IX, 1878, č. 6 — 7. Báseň ostala torzom a ako „fragment“ ju Vajanský publikoval až v VI. zväzku svojich Zobraných diel roku 1909, ale pod zmeneným názvom Dušinský. Rozbor tohto fragmentu pozri v spomenutej štúdii v Slovenskej literatúre VI, 1959, č. 3.
[6] Hviezdoslav tu myslí na báseň Oblaky, ktorá vychádzala potom na pokračovanie v Orle X, 1879, č. 8 — 12. Usudzujeme tak podľa priamej zmienky v Hviezdoslavovom liste Škultétymu z 11. 6. 1879 (pozri list č. 5). Vajanský sa teda mýlil, keď sa vo svojej odpovedi Hviezdoslavovi nazdával, že ide o báseň Ilona Žltovlas (pozri list č. 6); tú vtedy Hviezdoslav nemal dokončenú — a ani ju nikdy nedokončil.
[7] Orol X, 1879, č. 4
[8] Nár. noviny X, 1879, č. 43
[9] Rubrika Nár. novín, v ktorej sa publikovali básnické a beletristické príspevky.
[10] Ambro Pietor (1843 — 1906), zodpovedný redaktor Nár. novín
— básnik, dramatik a prekladateľ, jeden z hlavných formovateľov slovenského literárneho realizmu, hlavný predstaviteľ slovenského básnického parnasizmu Viac o autorovi.
Nové knihy, novinky z literatúry - posielame priamo do Vašej mailovej schránky. Maximálne tri e-maily týždenne.
Copyright © 2006-2009 Petit Press, a.s. Všetky práva vyhradené. Zlatý fond je projektom denníka SME.
Web design by abaffy design © 2007
Autorské práva k literárnym dielam